onsdag 2. august 2017

Sommerlesing, del III

Fra sommerferie til hverdag! Dagene gjør brå kast, og nå er rutinene allerede et viktig aspekt igjen - fraværet av rutiner er vel noe av det viktigste ved ferien. De første dagene etter en lang ferie føles det alltid som om en ligger litt bakpå, som om huet henger igjen på stranda eller som om kroppen fortsatt er i Danmark, men heldigvis tar det ikke lange tida før en henger med i svingene igjen. Som en distraksjon fra alt som har med oppstart å gjøre, har jeg nå konsentrert meg om å rydde i bokhyllene på arbeidsrommet mitt. Jeg har sju av dem, pluss ei vegghylle, et avlastningsbord og noen bokstabler på golvet. Med litt hell klarte jeg å trekke sammen mer enn én hyllemeter med bøker - noe som igjen betyr at jeg har lest mer enn én hyllemeter med bøker så langt i 2017. Og stablene på golvet blei redusert til en liten. Det er jeg kjempefornøyd med! Hva jeg har lest, og hva jeg skal lese, kan du ta en kikk på under.

Alexander L. Kielland
Fortsettelsen på Gift står fortsatt for døra, men den havna litt etter i lesekøen på grunn av årets hovedfokus under sommerlesinga (det kommer mer informasjon lenger ned). Jeg satser på å lese mer Kielland i løpet av høsten.

Jens Bjørneboe
Og på plassen foran Kielland finner vi Bjørneboe. Jonas er siste boka i ei omfattende tre-i-en-bok, og jeg gleder meg til å plassere den tjukke, brune boka inn i reolene for leste bøker. Når jeg har lest ut siste biten av boka jeg holder på med nå, planlegger jeg å hive meg over den!

Per Olov Enquist
For lite lesetid førte til at sjølbiografien til Enquist måtte vente i juni, og det ser ut til at han kan vente ei stund til. Planen var å lese den i forbindelse med biografisirkelen til Ingalill da temaet var "jeg lever", og der passa den jo godt, for Enquist er en gammel mann. Men nå er den runden for lengst omme, og tema for august er "ond og/eller gal". Mye kan sies om Per Olov, men det passer da virkelig ikke. Jeg veit forresten ikke om det passer på noe i mine hyller...

Sigrid Undset
Ekstrem innspurt på siste bok av siste bind i historia om Olav Audunssøn! Klikk på lenkene om du vil lese mer om bok en og bok to. Sigrid Undset har skrevet hans liv, intet mindre, og sjøl om jeg ser fram til å avslutte ei tjukk bok, er det vemodig å skulle forlate Olav blant boksidene igjen. Han er jo så levende! Og hadde det ikke vært for at jeg av og til må tørke ei tåre for å være i stand til å lese videre, hadde jeg trodd han satt rett ved sida av meg og fortalte meg alt sammen. Dette er stor litteratur, og jeg gleder meg til å skrive om det! Straks innkassering av årets mektigste lesekryss!

Marita Fossum
Fossum er ei venteberte som bare må vente, jeg har hatt annet å lese på. Men hun trekkes med videre likevel. Kanskje det blir en skikkelig leseopptur nå i august.

Tove Jansson 
Billedhuggerens datter er lest, likt og omtalt, og den anbefales rett og slett til alle som liker Sommerboken! Nok en nydelig roman med masse stemning fra den finlandssvenske mesteren.

Aino Kallas
Og apropos det finlandssvenske, her er ei dame til som er verdt å lese! Riktignok er hun å finne i en helt annen språkdrakt enn Jansson med verket Gjennom eld og vatn, men det kler fortellingene, språket og tematikken. Jeg er storfornøyd med mitt nye litterære bekjentskap, og gleder meg til jeg kommer over neste bok av henne! Lesekryss!

Tre riddersagaer
Denne boka bor på nattbordet om dagen, der den trofast venter på å bli bladd og lest i. Av og til gjør barna nettopp det - men boka er kjedelig, må vite, for den har jo ingen bilder. Da er det trygt for boka å vite at jeg har en ganske annen oppfatning, og at jeg snart skal lese Sagaen om Partalopi. Snart.

Bokhyllelesing
Mitt valg for sommerens runde av Bokhyllelesing 2017, da vi fokuserte på tjukke bøker, blei Sigrid Undsets andre bind om Olav Audunssøn. Jeg var ikke sikker på om jeg ville komme igjennom med en konkurrerende murstein i veska, og frykta at angsten skulle vokse seg så stor at resultatet blei at jeg ikke leste noen av dem. Men nå er altså mursteinen straks ferdiglest!

Mary Shelley
Og for augustrunden av Bokhyllelesing 2017 skal jeg plukke fram bok nummer 15 i ulesthylla - nemlig Frankenstein! Jeg ser fram til å  lese det som for meg er en helt ny forfatter, og som i tillegg er en velkjent referanse og en litterær klassiker!

Guillaume de Lorris
Men hva er vel et leseår uten et episk verk? Jeg er i gang med Roseromanen, som jeg leser i lunsjen, og det er virkelig imponerende saker. Stikkord er rett og slett allegori. Det er utrolig stilig når det er så bra gjennomført!

Sommerlesing
Sjøl om årstida er sommer ei god stund til, har jeg ikke ferie lenger. Og uten ferie blir det heller ikke noe skikkelig dreis på sommerlesinga. De nevnte titlene fra forrige oppdatering får derfor vente videre i ulesthylla, sammen med alle de andre.

Biografi
Dersom jeg mot all formodning finner en biografi, ei fagbok eller en biografisk roman som kan passe med kategorien, skal jeg sjølsagt lese, jeg også. Men dersom slikt ikke dukker opp, får jeg bare vente til neste kategori.

Faglitteratur
Slikt meldte seg ikke i juli, men jeg forventer at det gjør sitt inntog når som helst nå. Det er bare å stålsette seg, og bruke andre bøker som lokkebiff om det blir stritt.

Fortsatt god lesesommer til alle ferierende, og riktig god oppstart til alle som er på jobb igjen! 

5 kommentarer:

  1. Må bare inn å veive med pekefingern til at det ser ut som om det blir to avståtte biorunder fra deg. 2?. Bioverden gnager i sømmene. Er du sikker på at Enquist ikke er aldri så lite gal? Synd at du ikke rakk å lese han i siste runde for jeg har også boka liggende og skulle gjerne hatt en gjennomgang fra deg før lesing. Har kun lest ei Enquistbok dog, Magnetiøren, hmm, husker ikke hva den het, handlet om lege som helbreder vha merksnodige metoder, litt russerstendahlsk. Ellers: Yay til Bjørneboe, jeg ville startet der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Usj, ja. Det går ikke som planlagt, dette her! Men jeg har grubla fælt nå og funnet tre mulige utveier, og da lar det seg kanskje gjøre. Det hele kommer an på lesesirkelgeneralen.

      Utvei nummer en er å slå to fluer i en smekk med "Frankenstein". Det kan jo diskuteres om det er monsteret eller doktoren som er mest ond eller gal, eller begge to, eller ingen? Er det samfunnet, kanskje? Interessant blir det uansett, og kanskje boka kan leses biografisk.

      Utvei nummer to er å lese boka til Bjørn Godøy som handler om spedalskhet. Sjukdommen blei tidligere assosiert med særlig klin gærne folk, og noen var helt sikkert onde også. Men det blir da en biografi over en sjukdom!

      Utvei nummer tre er å klemme inn Enquist under det argumentet at alkoholisme er galskap. Men boka er tjukk, så jeg veit ikke om jeg rekker - i alle fall ikke til den 15.!

      Hva sier generalen?

      Slett
  2. Hedda! Du er så kjapp! Jeg er akkurat ferdig med bok to, og tenker at jeg slett ikke rekker å skrive om den før du er ferdig med hele serien... Så jeg tenker jeg venter, og skriver om hele den siste boken i ett. Skjønt, hvordan kan man bli ferdig! Denne serien kommer til å henge med meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fikk dilla! Så for en gangs skyld var jeg rask. Boka var innmari bra og traff så godt akkurat nå, så jeg måtte bare lese og plutselig var den nesten ferdig. Og nå er den helt ferdig. Dette er absolutt et verk som kommer til å henge med meg også, fra Ingunn og Olavs skjebne til Olavs kamp og de store problemene han baler med. Det er utrolig godt gjort å skildre eksistensielle kriser så nyansert.

      Jeg gleder meg til å lese det du skriver om boka!

      Slett
  3. Mente at jeg var ferdig med del en i bok to :D

    SvarSlett