mandag 4. juli 2016

Klar, ferdig, les!

Hva: Bokhyllelesing 2016, femte runde
Kriterier: Les ei bok på svensk eller dansk
Når: Mellom 04. juli og 10. juli

Påmeldte:
Hedda skal lese Melankoliska rum av Karin Johannisson
Pia skal lese
Elisabeth skal lese amatka av Karin Tidbeck
Gro skal lese
Monika skal lese Sommerboken av Tove Janson
Birthe skal lese
Beathe skal lese Eksempel på liv av Helle Helle
Silje skal lese
Ingalill skal lese
Elida skal lese Svenska hem av Monika Björk og Eva Kaijser
Berit skal lese Stallo av Stefan Spjut
Silje skal lese Barndommens gate av Tove Ditlevsen
Åslaug skal lese Bare en natt av Simona Ahrnsted
Ida skal lese Happy Sally av Sara Stridsberg

Vi vender nesa mot våre naboland i femte runde av Bokhyllelesing 2016, og ambisjonen er sjølsagt å lese på et nabospråk også. Dersom du er dreven i svensk, dansk, finsk, islandsk, færøysk, samisk eller til nød russisk, og har utgivelser på originalspråket i ulesthyllene, er det bare å hive seg rundt å lese. Er det dårlig med slikt i ulesthyllene dine, får du hermed løyve til å ta en oversettelse. Sjangermessig står du helt fritt, det samme gjelder tidsepoke, tematikk og forfatter. Boka kan med andre ord være et gammelt skuespill av Strindberg eller en roman av Tove Ditlevsen, du kan lese diktene til Edith Söderberg eller ei fagbok av Ola Wikander. Det er bare å velge og komme i gang!

Sjøl skal jeg bryne meg på ei medisinalhistorisk bok av svenske Karin Johannisson (f. 1944). Melankoliska rum har undertittelen Om ångest, leda och sårbarhet i förfluten tid och nutid. På baksida av boka står blant annet dette: "Melankoli, depression, utbrändhet har alltid funnits men under olika namn och uttryck och med varierande kulturell status. När Karin Johannisson, augustprisnominerad för Årets svenska fackbok, undersöker melankolins historiska former är det också en samtidskommentar." Dette bør med andre ord bli svært spennende. Jeg ser fram til å begynne å lese! Hva skal du nyte i sommersola?

Håper dere allerede er i gang med lesinga, og at dere koser dere! Blir du ferdig med både lesing av boka og skriving av innlegget før tida, er det sjølsagt ikke noe i veien for å publisere innlegget så snart du ønsker. Dersom du bruker lenger tid enn den oppsatte uka, er det også greit. Legg i alle tilfelle igjen ei lenke under her, under oppsummeringsinnlegget eller på sida for Bokhyllelesing 2016 når du er ferdig, slik at andre lesesirkeldeltakere finner fram til omtalen din. Er du ikke påmeldt, men har lyst til å delta likevel, er det bare å lese i vei på valgt bok. Beskjed til meg kan gis i etterkant, dersom du foretrekker det, eller du kan delta helt hemmelig. Oppsummeringsinnlegg ventes ei ukes tid etter at lesetida er avslutta, og der inkluderes lenker til alle som er ferdige med sine innlegg. En ekstra lokkebiff til en skeptiker er at god deltakelse belønnes: Mot slutten av året trekker jeg en heldig vinner som mottar ei bokpakke. Så kom igjen, hiv deg rundt og les!

Lykke til!

19 kommentarer:

  1. Hei, jeg har falt helt av lasset og glemte helt å pakke boka i Pariskofferten. Satser på at jeg kommer ajour i løpet av høsten og smeller til med et stort samleinnlegg. God sommer til deg, Hedda!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for beskjed, Silje. Det er fort gjort! Kos deg masse i Paris, og riktig god sommer!

      Slett
  2. Eg er i gang, men eg har 1) bytta bok og 2) tar den med på ferie i morgon så innlegget kjem neste veke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er grei, takk for beskjed! Og riktig god sommer, Elida:)

      Slett
    2. Boka er lest, og innlegget skrevet. Eg las Joen Bille: "Villa Ibsen".

      http://serieavhengig.blogspot.no/2016/07/bokhyllelesing-5-villa-ibsen-min.html

      Slett
    3. Takk for lenke, jeg skal oppdatere. Du har veldig høy gjennomføringsprosent så langt, Elida! Fortsett sånn:) Og fortsatt god sommer!

      Slett
  3. Btw, bokbloggertreff 3. september i Oslo. Send ein mail til siljeblomst@gmail.com med påmelding eller spørsmål :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for info - dette er spennende! Må nok få noen detaljer, ja.

      Slett
    2. Å ja, vi blir så glade hvis du kommer! Det er 3.september på Litteraturhuset. Det blir bokbad med de nominerte forfatterne og utdeling av Bokbloggerprisen 2015. Etterpå blir det hyggelig samvær med bokbloggere. Send meg en mail hvis du kan: siljeblomst@gmail.com

      Slett
    3. Dette virker spennende, syns jeg. Du hører fra meg etter ferien!

      Slett
  4. Link til min omtale av Happy Sally: http://draum-farir.blogspot.no/2016/07/bokhyllelesing-2016-happy-sally-av-sara.html :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ida, jeg skal oppdatere!

      Slett
    2. Siden jeg nettopp har flyttet bloggen min, så er linken http://teabooksandgilmoregirls.blogspot.no/2016/07/bokhyllelesing-2016-happy-sally-av-sara.html :) beklager litt rot!

      Slett
    3. Takk for lenke - litt rot er helt i orden:) Da må jeg kanskje endre adresse på følginga også, da?

      Slett
  5. Hei Hedda, har vært på to ukers ferie og dermed lest få blogger og lest lite. Men jeg har lest til lesesirkelen, og når du åpnet for oversatte bøker av skandinaviske forfattere så ble jeg med. Jeg leste Helbrederen av Antti Toumainen. Her er linken: http://groskrosverden.blogspot.no/2016/07/bokhyllelesing-5-2016.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for lenke, jeg skal oppdatere. Så flott at du har lest! Gleder meg til å kikke nærmere på omtalen din. Jeg har ikke hørt om forfatteren, så det blir spennende.

      Fortsatt god sommer til deg og dine!

      Slett
  6. Det er hektisk med ferie- selv for den som ellers ikke jobber ;o)
    Endelig er jeg ferdig med "Stallo", og hvis vi får en regnværsdag eller to, skal det nok bli omtale etterhvert også...
    Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen regnskurer i går, litt gråvær i dag- og vips så vart det en liten omtale ;o)
      berirbok.blogspot.no/2016/07/stallo-av-stefan-spjut-bokhyllelesing.html

      Slett
    2. Så flott! Da skal jeg naturligvis oppdatere innlegget mitt med en gang, og lese omtalen din. Fortsatt god sommer til deg også:)

      Slett