mandag 4. april 2016

Vårlesing, del II

Det er vår, hurra! Her er det sol og lange dager, og vi lar hverken sur vind, små snøfall eller digre skyer stikke kjepper i hjula for uteleik, bilvask, feiing og ordning i hagen. Det er så herlig når sola endelig skinner såpass at det varmer, når en slipper bobledress og digre støvler og igjen kan henge klesvaska ut til tørk. Dessuten er det så kos når en ser at det så smått spirer og gror i hagen igjen. Her er det mange knopper, vi venter spent på at de skal springe ut! Men mens vi venter, og på de fortsatt kalde kveldene, er det fint å kose seg med ei bok eller to. Her er mine planer for måneden som kommer, samt status for måneden som var.

Carl Frode Tiller
Fortsatt ulest, men han rykker stadig framover i lesekøen og nærmer seg styggelig fort førsteplassen. I alle fall hvis sånn sniking i køen opphører! Nå om dagen går det treigt med lesinga, derfor er det mye venting - for bøkenes del, altså.

Alexander L. Kielland
Andre bind av forfatterens samla verker ligger nå klar på skrivebordet, og jeg skal lese romanen Arbeidsfolk i løpet av april. Håper jeg. Jeg liker Kiellands romaner godt, de er uanstrengte og fornøyelige, solide og elegante. Jeg gleder meg!

Flatøybok
Til tredje runde av Bokhyllelesing 2016 skal det leses middelalderlitteratur, og jeg skal gi meg i kast med det islandske storverket Flatøybok. Dessverre har jeg bare bind to på lur (av hvor mange er jeg litt usikker på, sju kanskje, men det er bare to bind som er oversatt så langt), og kronologisten i meg skulle naturligvis likt å gå i gang med det første bindet først. Men jeg ser uansett fram til å lese sagalitteratur igjen, nå er det snart et år sia sist!

Johann Wolfgang von Goethe
Størstedelen av mars gikk med til å lese den omfangsrike romanen Wilhelm Meisters læreår til andre runde av Bokhyllelesing 2016. Det er et flott og godt, men krevende verk, som ikke blei mindre aktuelt for min del på grunn av sammenfallende pensum. I det hele tatt blei det mange interessante lesetimer! Du kan lese mer om boka her

Ingvild H. Rishøi
Midt i Goethelesinga kom plutselig et sterkt behov for et solid avbrekk, for å lese noe som absolutt ikke oste av dannelse og kunst, noe uten klassikerstatus, etikk og estetikk, og noe en ikke trenger intellektuelle termer for å beskrive. Da var det jammen bra jeg hadde Historien om Fru Berg i ulesthylla. Novellesamlinga er på mange måter en rein motsats til Goethes romanprosjekt. Omtale kommer!

Karen Blixen
Jeg forventer kanskje at det samme vil skje mens jeg sitter med nesa i Flatøybok, at behovet for noe helt annerledes melder seg. Derfor er Karen Blixens samling med fortellinger fra 1958,  Skjebneanekdoter, denne månedens nødventil. Boka har jeg hatt i ulesthylla sia 2009, så det begynner strengt tatt å bli på tide.

Faglitteratur
Det går unna på pensumfronten, noe det jo må, nå som det med stormskritt nærmer seg eksamen. I mars leste jeg blant annet Jean-Jaques Rousseau, Anne Svånaug Blengsdalen, Tim Blanning, Maurice Cranston, E.T.A. Hoffmann, Taruskin med flere, og nå sitter jeg med et større verk av Hans-Georg Gadamer. Jeg forventer å bli ferdig om noen dager, og skal da gyve løs på Per Olaf Fjeld, Nina Schønsby, Juhani Pallasmaa og mange, mange flere. Det blir bra!

Riktig god lesemåned til dere alle!

2 kommentarer: