søndag 17. januar 2016

Leseplaner 2016

Med et halvdårlig leseår friskt i minne, er det ikke akkurat den ambisiøse pliktleseren som legger opp leseplanene for 2016. Jeg jekker forventningene til antall bøker godt ned, tenker å kose meg framfor å høste lesekryss, jeg vil prioritere tjukke bøker over tynne, lese ut av egne ulesthyller framfor å tråle butikkhyllene, og ønsker kvalitet framfor kvantitet. Nja, kanskje det er litt ambisiøst allikevel. Med bøker er det jo sånn, at med mindre en har lest boka fra før, veit en ikke hva en får. Og det er vel litt av moroa? Med andre ord, jeg satser på et slikt eksklusivt leseår. Hva året faktisk bringer, får vi bare vente å se.

Mitt generelle lesemål er derfor satt til 50 bøker. Ti færre enn forrige lesemål, tre mer enn det jeg faktisk fikk lest i 2015. Ganske passelig, altså. Eller ganske lite, avhengig av hvem som vurderer. 50 titler tilsvarer drøye fire bøker i måneden, noe som igjen vil si ei i uka. Det bør vel være overkommelig, sjøl om de er på fire-fem hundre sider, eller mer, hver? Jeg tenker det. Jeg håper det. Hvordan disse bøkene skal fordeles reint sjangermessig eller med tanke på forfattere, språk, nasjonalitet, tematikk, stil, litterær epoke eller lignende, er ikke så nøye akkurat nå. Det vil jeg tråkle i hop fortløpende, alt etter hva utvalget i ulesthyllene kan by på. Men:
 - jeg skal lese 9 skjønnlitterære titler gjennom Bokhyllelesing 2016
 - jeg skal lese 6 biografier gjennom Ingalills biografilesesirkel

Det er altså 15 øremerka titler for 2016. Hva de resterende 35 titlene blir, er mer eller mindre opp til ymse tilfeldigheter som først og fremst styres av disse to lesemåla:
   1. Jeg skal fortsette å lese ut av egne ulesthyller, slik at de sju-åtte meterne med uleste bøker kan krympe noe. I alle fall i teorien - det forutsetter jo at det ikke kommer til noe nytt...
   2. Der jeg har et reelt valg, skal jeg velge å lese bøker skrevet av kvinnelige forfattere, slik at kjønnsbalansen for 2016 ikke blir like skeiv som for 2015. Det er fordi jeg vil løfte fram gode kvinnelige forfattere.

Den observante leser vil merke at lesesirkel 1001 bøker, som jeg har fulgt i flere år, mangler på lista. Det er ikke fordi jeg ikke har 1001-bøker, tvert i mot, men fordi jeg ikke vil ha fokus på hva jeg "må lese" i tida framover. Jeg sklei helt av i løpet av fjoråret, og sjøl om det er irriterende med lesemål som faller i grus, var det også litt godt å la det fare. Med et hektisk hjemmeliv er det fint å kunne senke stressfaktoren til det minimale. I vår skal jeg også studere, og det sier seg sjøl at pensum må komme før kos. Av og til vil det derimot klaffe slik at ei bok både er i ulesthylla, kvalifiserer som bokhyllelesingsbok og er å finne på 1001-lista. Det er da bare et pluss - eller flaks! Jeg sier derfor ikke at jeg ikke kommer til å delta i år, men at jeg ikke legger opp til det.

I år som i fjor vil jeg ha ei tilleggsmålsetting når det kommer til bokkjøp. Jeg skal ikke kjøpe noen nye bøker til lesesirklene, der skal jeg kun ta fra ulesthyllene. Også ellers skal jeg også forsøke å begrense meg. Som regel kan jeg ikke gå innom en bokhandel uten å komme ut med tunge poser, og jeg er fæl til å bestille på nett (det er jo så lett!). Men nå vil jeg virkelig få krympa dette boklageret, for om det fortsetter i samme tempo, kan jeg snart ikke være på arbeidsrommet lenger. Bokstablene på golvet vokser seg fort høye, og fordi de ligger i en viss rekkefølge, er det ikke alltid at de er så stabile heller...

Men av alle disse bøkene som bare venter på å bli lest, er det noen jeg vil lese mer enn andre. I fjor klarte jeg å lese nesten alle ønskebøkene jeg hadde lista opp, og jeg håper det samme blir tilfelle i år. Ei viss videreføring blir det, men det er aller mest nytt. Lista med ønskebøker for 2016 er som følger:

   1. Alexander L. Kiellands samla verker (4 bind)
   2. A. S. Byatt: Besettelse
   3. Ei bok av Karen Blixen
   4. Jens Bjørneboe (3 bøker)
   5. Biografien om Amalie Skram
   6. Begynne på Olav Duuns bøker om Juvikfolket
   7. Det annet kjønn
   8. Per Olov Enquists sjølbiografi
   9. Bøkene om Olav Audunssøn
 10. Brit Bildøen: Adam Hiorths veg
 11. Wilhelm Meisters læreår av Goethe
 12. Doris Lessings Bestemødrene
 13. Johan Falkberget: Christianus Sextus

I år igjen blei det 13 lesemål, denne gangen bestående av totalt minst 19 titler, avhengig av hvor langt jeg kommer med Duun og Falkberget (som forøvrig debuterte samme år som Undset, som også er å finne på lista). Klarer jeg å skvisje inn alle disse bøkene i løpet av året, skal jeg være mer enn fornøyd. Om du også går med planer om å lese noen av disse titlene eller noe av de samme forfatterne, er det bare hyggelig med ei samlesing.

Og da kan leseåret 2016 bare begynne!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar