fredag 2. oktober 2015

Høstlesing, del II

Den siste dagen i september var solvarm og nydelig. Vi var ute med bare armer og føttene var nakne mot de lunkne steinene utafor huset. Den første dagen i oktober var sur og kald. Vi fant fram ullklær, cherrox, hals og lue, og fingrene blei iskalde av vannet i bøtta. Tenk at det kan slå om så fort, fra en ekstra sein sommerdag til skikkelig høst! Så lenge været er godt, blir det ikke lest så mye her i heimen. Da er det alt vi kan gjøre ute som gjelder. Derfor var jeg litt letta da jeg så den grå himmelen og kjente gufset fra det halvåpne vinduet i går morges. Nå, tenkte jeg, nå kan vi være inne med god samvittighet. Og så fant vi fram ei ny bok; Kubbe lager museum. Og vi måtte naturligvis lage museum, vi også. Men hva skal jeg kose meg med i tida som kommer? Jo:

Carl Frode Tiller
Del to av Innsirkling-serien nesten roper mot meg fra ulesthylla nå. Flere ganger har jeg tatt den ut, lest bakpå, bladd litt i den, lest et avsnitt eller to, bare for å sette den inn igjen like etterpå. Konklusjonen har alltid blitt nei, ikke nå, jeg tar heller ei anna bok. Men oktober må da vel være Tillers måned?

Franz Kafka
Kafka var juliforfatteren i lesesirkel 1001 bøker, og nå utgår han og Prosessen dessverre her hos meg, ulest og alt! For sjøl om jeg koste meg da jeg leste Balzac, tok det også veldig lang tid. Og slike bøker må jeg nesten ta når jeg har lyst og overskudd. Det kjennes som om Kafka kan være en av disse mer tidkrevende forfatterne, så derfor kommer pauseknappen. Kafka får finne seg i å bo i ulesthylla ei stund til.

William Shakespeare
På tampen av august leste jeg Macbeth, og innlegg finner du her. Shakespeare er som alltid flott, og sjøl om handlinga er gruvekkende, er teksten briljant, med imponerende mange lag. Dessuten var det interessant å komme djupere inn i bakgrunnen for stykket ved hjelp av etterordet. Et spennende lesekryss!

Fjodor Dostojevskij
Denne karen blir dessverre sendt samme vei som Kafka, rett inn i pausehylla. Men ikke fordi jeg ikke vil lese - jeg kan rett og slett ikke finne boka! Dukker den opp, blir det andre boller. Kanskje.

Aina Basso
Det blei ikke Edith Wharton på meg i september som for noen andre 1001-lesere, men Aina Basso. De er kan hende veldig langt ifra hverandre, jeg veit ikke, men syns så langt det er fint å lese noe på norsk igjen. Det har noe med språket å gjøre, jeg føler meg så hjemme i det norske (og nynorske), mens oversatt litteratur fort blir litt mer oppstylta og bærer preg av å ha blitt gjennomarbeida (men nå har jeg akkurat lest Balzac, så det er nok et inntrykk som kan variere). Jeg ser uansett fram til å lese ut boka.

Honoré de Balzac
I sjuende runde av Bokhyllelesinga plukka jeg fram franskmannen Honoré de Balzac og hans mesterverk Far Goriot fra 1835 - en flott, rørende, rik og realistisk roman for alle som er glade i 1800-tallet, Dickens, Gogol, Austen og den slags. Et feiende flott lesekryss, og attpåtil var det et 1001-kryss å hente også!

Ian McEwan
Hah! Ut av ingenting (det vil si ulesthylla) henta jeg plutselig ned denne karen, som har venta i vinter og votter på å bli lest igjen. Og for ei bok! Den er komprimert, men aldri overstappa, McEwan er elegant, men aldri jålete, balansegangen er hårfin, tematikken er interessant, skildringene er humoristiske, språket er presist og variert, og så er det ikke minst den minneverdige potetgullscenen. Les og le, eventuelt les og bli skikkelig, skikkelig flau... Solar anbefales!

Elizabeth Gaskell
På 1001-planen for oktober er det Elizabeth Gaskell som står for tur med romanen Mary Barton. Som jeg tidligere har skrevet, har jeg falt litt av 1001-lasset, og fokuserer mest på min egen ulestreol nå om dagen. Da denne utgivelsen heller ikke er å finne der, vil jeg mest sannsynlig prioritere ei anna bok.

Alexander L. Kielland
Mange tror den L.-en står for Lie, men den står faktisk for Lange. Ikke at det har så mye å si, sånn egentlig. Men Alexander Lange Kielland er uansett mitt valg for åttende runde av Bokhyllelesing 2015, der temaet enkelt og greit er å lese ei bok fra 1800-tallet. Leseuka er denne gangen den siste uka i oktober. Meld deg gjerne på, du også! Jeg gleder meg veldig.

Biografi
Ja, så var det denne overskrifta igjen, da. Og mine ulesthyller. Som nesten er skrapa for biografier og mer faglig orienterte utgivelser. Men midt i måneden må jeg til pers, og denne gangen skal det handle om eventyrere hos Ingalill. Jeg tenkte naturligvis på Odyssevs med en gang, ur-eventyreren, en tanke jeg nå har slått fra meg. Men Sigrid Undset passer liksom ikke så godt, hun heller. Sånn sett er Amalie Skram bedre, for hun seilte rundt verden med den første ektemannen sin i flere år. Men først og fremst var hun jo forfatter. Heldigvis har jeg et par alternativer til. Valget er ikke enkelt, men det må tas. Og jo før, jo bedre!

Faglitteratur
I september blei det kleint med faglitteratur, og jeg må innrømme at hjernen fortsatt koser seg med det. Litt studiepause var overraskende godt - og nødvendig!

Fortsatt god bokhøst!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar