søndag 16. august 2015

Bokhyllelesing 6: 1990-tallet

Nå som alle etterslengere og etternølere, treige lesere eller slappe skrivere, meg sjøl i aller høyeste grad inkludert, har fått ei uke ekstra på å komme i mål med årets sjette runde av leseutfordringa for 2015, er det på tide med en aldri så liten oppsummering. Temaet denne gangen var å lese ei bok fra 1990-tallet, henta fra egne ulesthyller. Dere som var påmeldt, men som enda ikke har lest ferdig og/eller skrevet om boka dere skulle lese, er tatt ut av oversikta (men dere er fortsatt å finne på samlesida). Når dere får lest og skrevet, er det bare å gi lyd i kommentarfeltet under, så vil jeg legge dere til på lista. Hvis du ikke får lest det du skulle likevel, er det også fint om du sier ifra. Om det er noen som oppdager feil her, med titler, forfattere, lenker eller noe annet, så gi beskjed.

Slik gikk det med 1990-tallsbøkene:
- Hedda leste Hamlet av William Shakespeare
- Trudelutt leste Förflutenhetens landskap av Peter Englund
- Gro leste Før du sovner av Linn Ullmann

Før runden begynte, var vi ti påmeldte. Elisabeth slang seg på underveis, men varsla på samme tid en forsinkelse. Birthe har også sagt ifra om at hun ligger bak skjema. Elida trakk seg, mens Signe skreiv et lesesirkelinspirert innlegg om hva hun leste på 1990-tallet. Likevel er det bare tre deltakere som har lest og skrevet om sine utvalgte titler. Den observante leser ser at min tittel skiller seg kraftig ut, og at den slettes ikke er fra 1990-tallet. Men til mitt forsvar så var det ei utgave fra 1996, og den var så å si det eneste jeg hadde i hyllene (jeg valgte bort den planlagte Byattboka Besettelse). Ellers kan jeg bemerke at sjangervariasjonen denne gangen var god - jeg leste dramatikk, Trudelutt essays og Gro en roman. 

Men jeg savner tilbakemeldig fra Silje, Bjørg, Astrid Terese og Monika. Dere meldte dere på med en såpass variert gjeng som Margaret Atwood, Stig Sæterbakken, Dean Koontz og Toni Morrison. Hvordan har lesinga gått? Har dere begynt, gitt opp, lest, men ikke skrevet eller glemt hele greia? Eller var 1990-tallsbøkene helt feil nå i seinsommervarmen?

For min del var det overraskende vanskelig å finne 1990-tallsbøker i ulesthyllene. Det skyldes nok at jeg ikke blei en habil bokkjøper før litt innpå 2000-tallet. Da 1990-tallet stod på som verst, leste jeg serien om Den lille vampyren for tredje gang, jeg oppdaga Maria Gripe og vokste fra Roald Dahl, leika med polaroidkamera hos Idun, lånte Girls og Starlet av Marte, hørte på Spice Girls med stor skepsis og revna buksa på klatrestativet. Så kom ungdomsskolen og hormonene tok bøkenes plass for ei stund. Da jeg kom tilbake, var år 2000 allerede forbi, og etter å ha lest det meste norske ungdomsbokforfattere hadde å by på, som stort sett handla om håpløse gutter, var Agatha Christie neste forfatter ut. Derfor er 1990-tallet et tiår som nesten er forbigått i stillhet her hos meg. Naturligvis fins det enkelte titler i hyllene, men de er da lest for lenge sia. Hvordan gikk dette hos deg? Fant du ei 1990-tallsbok, eller var det vanskelig? Hvorfor? 

Som sist var også denne runden nokså åpen, og alle deltakere kunne fritt velge mellom sjangre, forfattere, språk, tematikk og så videre - noe som gjenspeiles hos oss som faktisk har gjennomført. Og jeg lurer på om dette er noe dere liker, å lese ut ifra et bestemt tiår eller en litterær epoke, men ellers stå helt fritt i valg av bok. Kunne det vært interessant å trekke dette med videre i leseutfordringa, og for eksempel lese ei bok fra romantikken, barokken, naturalismen eller lignende? Tilbakemeldingene jeg får vil være med på å forme neste års kategorier, så si ifra dersom du føler at du brenner inne med noe.

Jeg koste meg veldig med den usedvanlig begava dramatikeren William Shakespeare denne måneden, en forfatter som naturligvis ikke hører til på 1990-tallet, men som likevel har overraskende mye å lære oss moderne eller postmoderne mennesker. Hamlets strid er av eksistensiell art, og heldigvis er dette noe menneskelig den teknologiske utviklinga ikke har klart å frata oss. Tvil og tro kan vi ikke bruke maskiner til, heller ikke til å avgjøre rett og galt i et komplekst samfunn. Vårt indre, moralske kompass er viktigere enn noen gang, og vi gjør oss sjøl bare en bjørnetjeneste om vi ikke følger det. Den gylne regel gjelder uansett om vi logger på eller av. 

Neste runde i Bokhyllelesing 2015 er i uke 38, fra 14. til 20. september. Da har nok høsten kommet de fleste steder i landet, og med den kanskje også susende vind og piskende regn. Da passer det ekstra godt å krype sammen i sofaen eller i yndlingsstolen for å lese ei fenomenalt god bok. Og er det noen som kan skrive gode bøker, så er det franske menn, i alle fall om en skal tro nobelprisstatistikken. Mann eller kvinne spiller forsåvidt ingen rolle her, det viktige er å finne fram til ei bok som er skrevet av en forfatter som har fransk som skriftspråk. Ellers står du helt fritt med tanke på sjanger, litterær epoke, forfatter, tematikk og så videre. Sjøl skal jeg lese Balzac, og jeg gleder meg! 

Hvem tar leseutfordringa denne gangen? Og hva skal du lese? Om du vil melde deg på, gir du beskjed under. En fin lokkebiff til den tvilende må være at god deltakelse belønnes med ei stor bokpakke ved årets slutt. Kanskje blir du den heldige vinneren?

10 kommentarer:

  1. Skal køyre på med Gavalda eller Balzac i neste runde!

    Eg sjekka forresten og trykkedato på fleire av bøkene i hylla, men eg hadde tydelegvis ikkje utvikla noko form for medvite på nittitalet, så det hjalp heller ikkje. Men eg vil likevel sei at ei nittitalsutgåve av Shakespeare absolutt gjeld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du syns det, og så fint at du er med neste gang også! Her blir det mest sannsynlig "Far Goriot".

      Slett
  2. Jeg blir med neste runde også, for jeg har tre uleste bøker av Gavalda. Den ene boken har vært ulest i mange år, men den er så tjukk, det er "Lykka er ein sjeldan fugl". Så kanskje blir det den, men jeg er i hvertfall med :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempekoselig at du er med neste gang også, Gro! Jeg har lest fire Gavaldabøker sjøl, blant anna den du nevner. Du kan lese mer her, om du vil: http://boktanker.blogspot.no/2012/08/lykka-er-ein-sjeldan-fugl.html

      Slett
  3. Jeg hadde med meg Lessing på tvangslesekafe, men desverre var mitt bruktbokeksemplar av mindre god kvalitet og gikk opp i liminga så sidene flagret.
    Dessuten fikk jeg samme dag et annet oppdrag som innebærer at jeg har neste lesemåned fullbooket, så jeg melder meg herved helt ut av denne runden.

    Neste måned hadde vært perfekt til å slå to fluer i en smekk:
    Både lese en forfatter på fransk og krysse av mitt lesemål om å lese ei bok i 2015 PÅ fransk. Jeg har tre alternativer i bokhylla, men ville nok gått for Gavalda jeg også.

    Men siden jeg plutselig fikk oppdraget å bokbade to av forfatterne på bokbloggertreffet, må jeg prioritere deres bøker i stedet. Det vil si at det er helt urealistisk å rekke og stave meg gjennom noe på fransk. Har derimot ei tynn flis av Marguerite Duras jeg burde rekke lese innen fristen, nemlig 'To erotiske fortellinger'. Så jeg kan melde meg på med den, og satse på at jeg er flinkere denne gangen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er grei, takk for beskjed! Må si at du har et sprekt lesemål - å lese på fransk! Håper du får det til:) Lykke til med bokbadinga - jeg skjønner godt at sjøl Duras må komme i andre rekke da. Men jeg melder deg på, så ser du hva du får tid til.

      Slett
  4. Jeg leser, men er ikke ferdig. Tror jeg satser på å lage et samleinnlegg etterhvert, for jeg har lest alle bøkene (minus russisk), men ikke skrevet noe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Men jeg må vente til etter treffet, må forberede bokbad først :-)

      Slett
  5. Jeg vet ikke hva som skjedde; men skriver igjen. Jeg er i gang med lesingen av Atwood og liker Alias Grace. Siden jeg har lest alle bortsett fra den russiske, lager jeg et samleinnlegg etterhvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du liker boka! Ja takk til samleinnlegg. Lykke til med bokbading!

      Slett