torsdag 12. februar 2015

Favorittbøker: G

I min ferd gjennom alfabetet på jakt etter favorittbøker, har jeg nå kommet til bokstaven G. Og til min store overraskelse fant jeg ingen favoritter. Misforstå meg rett, jeg fant bøker med titler på G i hylla, opptil flere også, men ingen av dem når helt til topps når jeg tenker meg om. Det er ingen egentlige favoritter, bare sånn-passe-bøker, ganske-gode-bøker og nestenfavoritter. Og da kan jeg jo ikke kåre ei favorittbok. Derfor blir dette et innlegg om tre gode bøker på G, isteden for ei utrolig god bok på G.

Bildekilde: Aschehoug
Gjestene
Den første boka jeg vil trekke fram, er Gjestene (2007), av den norske forfatteren Merethe Lindstrøm (f. 1963). Gjestene var den første boka jeg leste av forfatteren, og seinere har det blitt flere titler. Lindstrøm er utrolig dyktig, kanskje særlig som novellist, der hun makter å konsentrere både spenning og tematikk på en uhyre elegant måte. Gjestene er en av de fineste og strammeste novellesamlingene jeg har lest noensinne, der tematikken er den røde tråden. Det er de usagte følelsene, de usagte orda, det er fortid og nåtid som veves sammen, det er alt vi vil, men aldri får gjort, og disse brå blaffene der vi plutselig ser oss sjøl utafra, som besøkende i vårt eget liv. Det at så mye er usagt, skaper tidvis et voldsomt trykk i tekstene, slik at det nærmest kan bli ubehagelig å lese. Men mest av alt er det imponerende - veltenkt, velformulert og velskrevet.

Bildekilde: Bonnier
Gösta Berlings saga
For oss som er opptatt av å lese klassikere, kan en umulig komme utenom Gösta Berlings saga (1891) av svenske Selma Lagerlöf (1858-1940), ja, du veit, hun som både blei første kvinne til å motta nobelprisen i litteratur og deretter blei første kvinne i Svenska Akademien. Boka ei brei folkelivsskildring fra 1820-tallets bygdesverige. Formen er episodisk, stilen er varm og allvitende, og Lagerlöf veksler både mellom personer, hendelser og steder i Värmland i kapittelfortellingene, som til sammen gir et tverrsnitt av den svært varierte og sammensatte befolkninga. Øverst troner majorinnen og brukspatronen, sistenevnte angivelig i ledetog med Satan sjøl, nederst finner vi de fattige bøndene. Hovedpersonen er likevel Gösta Berling, den lettsjarmerte, drikkfeldige presten som mister jobben på grunn av sine mange historier med kvinner og alkohol. Fortellingene bygger på hverandre, og skaper en bevegelse i tekstene. Det er mye sjarm, humor og menneskekunnskap.  

Bildekilde: Ålesund bibliotek
Gilgamesh
Også Gilgamesh, verdens første epos, er et fascinerende verk, både i kraft av dets historie, og i kraft av det verket faktisk forteller. Sagahelten Gilgamesh er nemlig mest sannsynlig også en virkelig person, en konge fra svunne tider, fra Uruk i det mesopotamske området. Men da må vi over 4600 år tilbake i tid, minst! Det setter min baling med de norrøne sagaheltene i perspektiv. Men fakta er at de har ganske mye til felles, disse mytiske personene, som gjennom sine utfordringer og kamper formidler livsviktig kunnskap til menneskene, som former fortid, nåtid og framtid gjennom historie, mytologi og riter. Alle bokelskere bør i grunn sneie innom verket minst en gang i løpet av livet, om ikke annet så for å sette all seinere litteratur inn i en konkret kontekst. Det blir ikke særlig mer opprinnelig enn dette, og da er det en glede å kunne fortelle at det også er veldig bra. 

Hva er din favorittbok på G?
Vinner noen av disse fram hos deg, eller foretrekker du Greven av Monte Cristo? Eller vil du til Sverige, du også, men heller til Gutten i graven ved siden av? Eller kanskje Sylvia Plaths Glassklokken var en fengslende leseropplevelse? Margaret Skjelbred vant fram til nye lesere med den nydelige romanen Gulldronning, perledronning, mens andre har bejubla eller sliti seg gjennom lappetepperomanen Guden for små ting. Forhåpentligvis er det også andre som lider av samme skjebne som meg, med mange gode bøker på G i hyllene, men ingen favoritter. Og da spør jeg naturligvis, hvorfor er det slik?

4 kommentarer:

  1. Har snikkikket litt på Gösta Berlings saga-samlesingen på Bokelskere for tiden. Virker som det går litt... øhm... tregt for flere. Selv har jeg ikke lest den, men jeg har stadig intensjoner om å lese meg opp på frøken Lagerløf.

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart det går litt treigt - det gjorde det for meg også da jeg leste den. Boka er annerledes oppbygd enn vi moderne lesere er vant til. Både historia og lesinga går langsomt og er uten den vanlige spenninga. Her er det for eksempel langt mellom spenningstoppene og de avgjørende øyeblikkene. I tillegg er noe av handlinga litt innpakka, slik at det ikke alltid er like greit å få tak på hva som egentlig skjer og hvordan det henger sammen. Kvaliteten ligger i språket og i skildringene, men en må justere lesetempoet for å ha glede av det. Ellers kan det, akkurat i denne Lagerlöfboka, oppleves som litt stillestående. Hennes øvrige produksjon er ikke slik. For eksempel er "Herr Arnes penningar", som er lagt til samme sted, tid og miljø, en fortelling av en helt annen art.

      Slett
  2. Gösta Berlings saga ligger og venter på meg på biblioteket. Den håpet jeg at jeg skulle få lest til Lines lesesirkel denne måneden. Gilgamesh er derimot en bok jeg fryktelig gjerne vil lese. Jeg lette etter den på bibliotekene rundt omkring, men fant den ikke da. Nå skal jeg ta meg en ny runde :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du får lest begge bøkene! Om du ikke finner "Gilgamesh" på biblioteket, kan du kjøpe den her: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3685158. Det er samme utgave som jeg har. På tilbud er den også!

      Slett