søndag 4. januar 2015

Leseåret 2014

I 2014 gikk det ganske radig for seg på lesefronten her i heimen, mye takket være den omfattende, tverrfaglige masteroppgava som jeg fortsatt holder på med. Et par dager før nyttårsaften runda jeg nemlig bok nummer 150 for året 2014, et antall jeg svært fornøyd med og bittelitt imponert over, hvis jeg kan være så ærlig. Det er, så vidt jeg er klar over, ny personlig rekord, en rekord som antageligvis kommer til å bli stående i mange, mange år og i alle fall så lenge jeg er småbarnsmamma. Antallet tilsvarer omtrent 12,5 bøker per måned, eller 0,4 bøker per dag. Hvor mange boksider det egentlig er, har jeg ingen aning om. Men nok blei det.

Da jeg satt opp lesemåla mine for 2014, endte jeg opp med ei liste som så omtrent slik ut:
- antall bøker totalt: alt over 68 anses som meget bra
- pensum kommer av naturlige årsaker øverst, for her må jeg gjennom alt
- faglitteratur som må brukes i forbindelse med masteroppgava; minst tjue bøker
- lesesirkel 1001 bøker: målet er her å lese minst halvparten av bøkene
- Bjørgs leseutfordring: her sikter jeg høyt og håper på full deltakelse
- Ingalills biografilesesirkel: er så langt veldig spennende - vil prøve å delta hver gang

En kjapp gjennomgang viser at jeg slo lesemålet med gode 82 titler. Jeg mener sjøl at jeg har vært flink til å prioritere pensum, sjøl om det i perioder har gått langsomt av mange årsaker og jeg da sikkert kunne vært mer effektiv og hakket mer motivert. Samtidig er disse pausene utrolig viktige for det videre arbeidet. De må rett og slett til for at jeg skal gjenfinne en slags oversikt og kontroll over materialet. Det totale antallet titler med faglitteratur jeg har lest, er 93, inkludert noen flerbindsverk og noen svært omfattende utgivelser. Det blir altså minst 73 titler mer enn minstekravet. Videre har jeg lest 16 titler som har hatt svært stor relevans for oppgava mi, for eksempel all sagalitteraturen som jeg anvender aktivt i undersøkelser og analyser. 

Da gjenstår det 41 skjønnlitterære titler, fordelt på flere ulike sjangre, men med en klar overvekt på romaner. Innbakt i disse 41 fins 13 1001-bøker (åtte av dem blei lest gjennom Lines lesesirkel), åtte bøker lest i forbindelse med Bjørgs leseutfordring (full deltakelse) og fem titler lest til Ingalills biografilesesirkel (deltok på fem av seks runder). Kun 15 titler blei lest på eget initiativ, og av disse er omtrent halvparten resultat av samlesingsprosjekter blant anna sammen med Birthe. Et klart formulert mål var å lese to til fire skjønnlitterære bøker hver måned i tillegg til faglitteraturen. Jeg endte på 3,4 bøker per måned, og må regne målsettinga som innfridd.  

Jeg har skrevet om alle de 41 skjønnlitterære titlene, og i tillegg fins det noen innlegg om fagbøkene jeg har lest. Jeg har også skrevet mange andre innlegg som har med litteratur, litteraturhistorie, litteraturkonsum, kvalitativ lesing, lesevaner, lesesmak og bøker å gjøre. Totalt blei det 121 blogginnlegg for 2014, noe som betyr at jeg i snitt skreiv hver tredje dag. Det er jeg også fornøyd med. 

Parallelt med disse ovennevnte lesemåla satte jeg også opp ei liste jeg kalte "ønskelesing for 2014", som ikke blei publisert her på bloggen. Dette var primært bøker fra ulesthyllene som jeg hadde lyst til å endelig få lest (noen av bøkene har stått der sia 2006, og ti års ventetid i hylla går bare ikke an. Bøkene må leses eller bare forsvinne, tror jeg). Lista var som følger:

  1. Alexander L. Kiellands samla verker (4 bind)
  2. Jon Fosse: Melancholia I og II
  3. Ei bok av Ian McEwan
  4. Åsa Linderborg: Meg eier ingen
  5. Biografien om Sigrid Undset av Gidske Anderson
  6. Sigrid Undset: Korset
  7. Resterende verker av Ragnhild Jølsen (2 titler)
  8. Per Olov Enquist: Magnetisørens femte vinter
  9. Toni Morrison: Elskede
10. A.S. Byatt: Besettelse
11. Merethe Lindstrøm: Barnejegeren

Jeg fikk ikke full uttelling her, noe jeg forventa i forveien, men er veldig fornøyd med å ha lest og skrevet om Melancholia I og Melancholia II, Kjærlighet ved første blikk, Meg eier ingen, Korset, Elskede og Barnejegeren. Alle bøkene viste seg å være både gode og solide utgivelser, men naturligvis på hver sine måter. Noen av lesemåla som ikke blei innfridd, har jeg planer om å skyve videre til neste år, men med et lite forbehold. Det kommer nemlig til å bli et svært travelt år, så det er greit å ikke ta seg vann over hodet allerede i januar.

Månedlige leseplaner kommer jeg til å fortsette med også i 2015. For meg er det en flott måte å planlegge egen lesing på, få oversikt over aktuelle bøker og innsikt i hvordan det faktisk gikk med lesinga i etterkant. En annen sak er at jeg koser meg veldig med å lage leseplanene. Jeg bruker lang tid på å leite i bokhyllene etter variert lesestoff og forsøke å imøtese både egne interesser, lesesirklenes eventuelle krav og kriterier og samtidig holde åpent for spontane innfall. Og ikke minst er det veldig moro å se at det minker, at titlene flyttes fra ulesthylla og finner sin plass i det litt mer komplekse bokhyllesystemet mitt bestående av leste bøker. 

Og med det har jeg oppsummert det meste, tror jeg, og kan gyve løs på planene for 2015. Først ut her (etter at jeg har lest ut Siri Hustvedt) er Erec og Enide av Chrétien de Troyes - ei ganske så grønn bok til første runde av Bokhyllelesinga 2015. Hiv deg gjerne på, du også! Jeg ønsker dere alle ei flott leseuke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar