torsdag 25. september 2014

Bokhyllelesing 6: Asia

I sjette runde av Bjørgs leseutfordring gikk turen til det eksotiske Asia, i alle fall for noen av oss. Tidsrommet for utfordringa var satt til første uka i september (01. til 07.09.), men mange, meg sjøl inkludert, hang litt etter med både leseplaner og estimert tidsskjema. Kanskje det nydelige seinsommerværet har hatt noe med saken å gjøre? Eller en hektisk jobb- eller studiestart? Uansett årsak for deg, det passer muligens for flere enn meg at dette innlegget ikke kommer før nå. Og nå som vi har fått godt med tid til å komme i gang med lesinga, er kanskje alle blitt ferdige med Asiaboka si?

Foruten at boka skal være fra Asia, er det ingen andre tematiske eller sjangermessige avgrensinger i denne runden. Det betyr at forfatteren kan være fra Asia, eller at handlinga kan være henta fra Asia. Det kan være asiatisk historie eller krim fra Shanghai. Det vesentlige er at Asia, på en eller annen måte, blir diskutert. Eller at noe asiatisk, som for eksempel kampsport, wok, kommunisme, manga, sushi, buddhisme, barnebruder, steppelandskap, sexturisme, språksystemer, risdyrking, Kashmirkonflikten eller lignende er i fokus. Eller rett og slett en samling med haiku-dikt. Eller en kombinasjon. Eller noe helt anna. Det er ikke så strengt, altså. Det viktigste er at du finner ei ulest bok i dine egne bokhyller som du synes passer til kriteriene, og at du leser den. Å rydde i hyllene, få oversikt over egen boksamling og lese bøker som lenge har vært på vent, er noe av hovedformålet med leseutfordringa. Og det er derfor den er viktig! Så om du har noen gode forslag til neste års kategorier, ta gjerne kontakt.

De lure av oss la kanskje merke til at Guden for små ting, månedens 1001-bok hos Line i august, var fra Asia. Derfor var det mulig å dekke to lesesirkler med ei bok. Sjølsagt helt tillatt - du lurer jo bare deg sjøl - men jeg veit ikke om noen har gjort det? Hva hadde du egentlig planlagt å lese, og hva endte du opp med? Så du filmen i stedet, eller ga du opp underveis? Var det asiatiske noe som passa for deg, eller foretrekker du hjemlig litteratur? Jeg var svært langt unna vår kultur og vår tid under lesinga av verdens første epos, det mer enn 4600 år gamle Gilgamesh. Det var både spennende og overraskende å oppdage hvor gjenkjennelig det var!

Oppsummeringa for første runde i bokhylleutfordringa, skandinaviske bøker fra 1900-tallet, finner du hos Bjørg, mens oversikt over runde to, bøker med handling eller forfatter fra Afrika, finner du her. Tredje rundes oppsummering, da vi leste europeiske klassikere, er her, mens oppsummering fra fjerde runde og engelske bøker ligger her. I femte runde leste vi bøker som opprinnelig var skrevet på spansk, og det kan du lese mer om på denne sida. Gi gjerne beskjed dersom du ikke finner navnet ditt på noen av listene, eller dersom titler, forfattere eller lenker er feil, så skal jeg rette det opp så fort som mulig.

Monika leste A Tale of Love and Darkness/En fortelling om kjærlighet og mørke av Amos Oz
Hedda leste Gilgamesh oversatt av Jens Braarvig og Tor Åge Bringsværd
Gro leste Elskede Sputnik av Haruki Murakami

Jeg savner tilbakemelding fra Elida, Nina og Anna, som alle meldte seg på denne leseutfordringa via sida til Bjørg - men det er lenge sia, og dere har kanskje glemt det? Dere skulle lese bøker av Jhumpa Lahiri (Elida) og ulike titler av Haruki Murakami (øvrige). Kom dere i mål? Strakk ikke tida til, eller leste dere ei anna bok? Gro bytta bok underveis, fra Shin Kyoung-Sook til Murakami, og var fornøyd med det, mens Berit blei skuffa over den dårlige kvaliteten på lydboka hun hadde lånt, og har dermed ikke kommet igjennom. Silje sliter med lav leselyst for tida, og har valgt å ikke være med denne runden likevel.

Neste leseutfordring, som går av stabelen mellom 13. til 19. oktober, er nummer sju i rekka. Da er det bøker fra 2000-tallet som gjelder. Det er altså ingen andre avgrensinger, så her kan du velge fritt mellom lyrikk, dramatikk, ulike romaner, biografier eller fagbøker, fra hvor som helst i verden på det språket du vil, om akkurat det du ønsker å lese om akkurat da. Så lenge boka er utgitt etter 1999, er den godkjent. Herlig! Legg gjerne igjen et hint om hva du tenker å gi deg i kast med under. Og inntil videre håper jeg du får flotte høstdager!

6 kommentarer:

  1. Hei Hedda, jeg kom i mål med Asia-boken, heldigvis må jeg si etter at jeg meldte meg av forrige gang.

    Men boken ble en annen enn den jeg hadde meldt på, det ble "Elskede Sputnik" av Haruki Murakami som har stått to år i bokhylla mi. Her er linken: http://groskrosverden.blogspot.no/2014/09/bokhyllelesing-iv.html

    Jeg likte boken veldig godt. Har lest Kafka på stranden av Murakami før og også den likte jeg. Det er noe med måten han skriver på som er så bra.

    Ha en fin fredag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du henger med - og takk for lenke! Jeg skal få deg med på oversikta. Fortsatt god helg til deg og dine!

      Slett
  2. Eg melde meg på med After Dark av Haruki Murakami, men må utsetja denne. Lydboka eg lånte på biblioteket var dessverre av for dårleg kvalitet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er grei, takk for beskjed. Håper du er med neste gang!

      Slett
  3. Jeg har hatt dårlig leselyst i det siste og glemte helt bort utfordringen. Kommer sterkere tilbake. Beklager!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så leit! Håper du snart finner fokus igjen. Kos deg så lenge, med noe du liker godt, og riktig god høstferie!

      Slett