fredag 4. juli 2014

Ti klassikere jeg bør lese

Denne fine lista dukka opp hos blant anna Julie og Labben i går, og da blei jeg frista til å lage min egen liste, jeg også. Men jeg måtte tenke meg grundig om før jeg klarte å kutte det ned til ti (elleve) bøker. Og da blei det slik:

Iliaden og Odysseen av Homer
Først ut er, som vanlig, de gamle grekerne, nærmere bestemt Homer, som vi antar levde på 800-tallet før vår tidsregnings begynnelse. Disse to verkene har jeg lenge hatt i hylla, til og med i flere ulike utgaver, og jeg kommer stadig tilbake til de flotte åpningslinjene: "Syng, gudinne, om vreden som tok Peleiden Akillevs,/svanger med død for akaiernes menn og med talløse sorger." Og: "Sangmø, fortell om hin rådsnare helt som flakket så vide,/da han til sist hadde styrtet i grus det hellige Troja." Særlig de første verselinjene er nesten magiske, det er hele bokas handling komprimert i ei setning. Litt av et anslag! Men jeg har aldri lest disse verkene i sin helhet, kun talløse utdrag. Det må jeg gjøre noe med. De er jo så godt som obligatoriske.

Den guddommelige komedie av Dante Alighieri
Vi hopper et godt stykke framover i tid, til middelalderen, og opp til Firenze, der den verdensberømte Dante (1265-1321) befinner seg. Med sitt enorme verk, inndelt etter antikke idealer og matematiske prinsipper, gyver han løs på både helvetet, skjærsilden og himmelen - på vers. Et verk jeg ofte blar i, men aldri har lest fra ende til annen. Også det kan jeg gjerne endre på.

Don Quijote - Miguel de Cervantes Saavedra
Noen hundre år etter Dante lever det en mann som nesten utelukkende er avbilda med pipekrage og usedvanlig spisse barter, nemlig den spanske forfatteren som er best kjent som Cervantes (1547-1616). I 1605 utgir han sitt livs verk, den omfattende romanen om den desillusjonerte Don Quijote, som sies å være en farse fra ende til annen. Boka er stadig på må lese-lister verden over, og blei kåra til verdens beste bok i 2002. Jeg har eid boka i flere eksemplarer over de siste ti åra, men alltid gitt dem bort. Nå er det på tide å beholde ett sjøl.
  
Krig og fred av Leo Tolstoj
Jeg har mye usnakka med de gamle russerne, men har i det minste åpna for en dialog med Tolstoj (1828-1910) gjennom å lese Anna Karenina (1878). Jeg likte boka veldig godt, og kunne tenke meg å lese mer - både av russerne generelt og av Tolstoj spesielt. Hva er da mer naturlig enn Krig og fred fra 1869?

Middlemarch av George Eliot
I samme periode som Tolstoj skriver sine mesterverker, skriver ei britisk kvinne sine - dama er ingen ringere enn George Eliot (1819-1880) og boka jeg svært gjerne vil lese er såklart Middlemarch (1871-72). Anglofil som jeg er, hører hun med, men likevel har det drøya - og drøyer fortsatt. Jeg ser ikke bort ifra at bokas omfang kan ha noe med saken å gjøre. Men jeg tror den er verdt hvert minutt!

Ulysses av James Joyce
Femti år seinere, i metropolen Paris: den irske forfatteren James Joyce (1882-1941) utgir sitt enestående verk Ulysses (1922) - på alle måter en moderne odyssé. Her forener han antikke idealer med modernismen. Den omfattende boka omhandler én eneste dag, 16. juni 1904, i hovedpersonen Leopold Blooms liv. Fordi jeg har vært såpass begeistra for Virginia Woolfs (1882-1941) verker, tenker jeg at Joyce er et naturlig sted å fortsette min vei i modernismen.

Det annet kjønn av Simone de Beauvoir
Vi holder oss i Paris ved utgivelsen av den neste klassikeren, Det annet kjønn (1949). Denne bør leses av alle oppegående, bokglade og tenkende kvinner med respekt for seg sjøl, og det er en smule kleint at jeg ikke har lest verket tidligere, kun en rekke utdrag. Men jeg satser på å gjøre det godt mot de Beauvoir (1908-1986), eller meg sjøl, nokså snart.

Den gylne notatbok av Doris Lessing
Tilbake i Storbritannia utgis Den gylne notatbok i 1962, ei politisk radikal og feministisk bok av den allerede da internasjonalt anerkjente forfatteren Doris Lessing (1919-2013). Jeg likte debutromanen Det synger i gresset (1950) veldig godt, og ser for meg at Den gylne notatbok er enda bedre. Det er rett og slett bare å lese!

Elskede av Toni Morrison
I USA utkom det ei bok i 1987 som skulle vise seg å bli en verdenssensasjon, nemlig Elskede av Toni Morrison (f. 1931). Jeg har sagt jeg vil lese denne boka i mer enn to år, og jeg mener det hver gang, men fortsatt ikke klart å gjøre noe med det. Kanskje det er på tide.

Besettelse av A.S. Byatt
Nok en gang er det et britisk verk med på lista, nemlig Besettelse fra 1990. Mamma er Byatt-elsker nummer en her til lands, i alle fall så vidt jeg veit, og hun snakker stadig om bøkene til denne eminente dama, Antonia Susan Duffy (f. 1936), som hun egentlig heter. Nå har hun gitt meg hele seks (!) av bøkene hennes, et svært tydelig hint, så da er det vel meninga at jeg skal lese noe, jeg også. Og den naturlige begynnelsen har jeg bestemt er Besettelse.

Men det kan hende A.S. Byatt må belage seg på å vente temmelig lenge. Jeg lider nemlig av "kronologia" - jeg ønsker at bøkene skal leses i kronologisk orden så langt det er mulig. Og når jeg først har laga ei liste, som her, kan jeg ikke la være å følge den... Med andre ord: Syng, gudinne!

Hvilke ti klassikere har du stående?

14 kommentarer:

  1. Har ikke lest noen av disse, men speielt de fire øverste har jeg lyst å lese. På min liste står også bl. a. Jane Austen og Charles Dickens ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har stor tro på de fire første, jeg også! Og Jane Austen og Charles Dickens kan så absolutt anbefales. Hvilke titler sikter du deg inn på?

      Slett
  2. Jeg har lest flere her, blant annet Ulysses som jeg fremdeles gjesper av bare jeg leser tittelen. Ellers tenker jeg at det er helt fint å "bare" ha bladd litt i enkelte verker, så lenge man tar det igjen med faktisk kunnskap OM hva som står der.

    - Det annet kjønn, derimot, kan med stor fordel leses!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, "Ulysses" er en bøyg for mange. Men jeg skal igjennom en vakker dag, bare ikke akkurat nå! Som mangeåring litteraturstudent og bokelsker har jeg jo etter hvert fått oversikt over mange verk, og jeg er langt på vei enig med deg. Men nå har det seg slik at jeg faktisk vil lese alle disse, fra perm til perm. Har du lest Beauvoir?

      Slett
  3. Iliaden startet jeg på en gang, men fullførte aldri, den står fremdeles der i bokhyllen - det samme med Det annet kjønn. Don Quijote fikk jeg av min mor for en tid tilbake fordi hun mener jeg bør lese den, og Tolstoj skulle jeg absolutt ha lest mer av - Ulysses har jeg også lyst til å lese. Middlemarch er fantastisk, det er også Den gylne notatbok, Elskede og Besettelse. Av disse som jeg har lest vil jeg si at Elskede bør være #1, men det er vanskelig å velge mellom Byatt og Lessing - du har uansett mye å se frem til :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for innspill! Du har absolutt rett i at det er vanskelig å velge. Veldig vanskelig! Heldigvis gleder jeg meg til hver av bøkene uansett når lesinga blir. Har alltid sett for meg at Byatt passer bra om sommeren, så det kan hende den trekker det lengste strået. Om jeg ikke må lese det i rekkefølge, da.

      Om det passer seg sånn, kan vi kanskje samlese noe av dette på sikt? Tenker f.eks. på "Ulysses", som jeg ser for meg kan være litt vanskelig å gyve løs på aleine.

      Fortsatt god sommer til deg og dine!

      Slett
    2. "Ulysses" blir jeg gjerne med å lese :)

      Slett
    3. Så bra! Da kan vi ha det som et seinere prosjekt, etter alt det andre!

      Slett
    4. Ja, hehe, det begynner å bli en lang liste etterhvert! Men har du funnet MaddAddam på norsk? Tror ikke den er oversatt og biblioteket har den ikke hverken på norsk eller engelsk.

      Slett
    5. Nei, det har jeg faktisk ikke. Siste jeg hørte var at den skulle komme i 2014, men aner ikke når, og jeg finner ingen info på Aschehoug eller Atwoods egne sider. Kanskje vi skulle tatt kontakt med forlaget direkte, på Facebook eller Twitter eller noe sånt? Det må vel være flere som venter på siste del av trilogien!

      Jeg leste første bok på engelsk, nummer to på norsk. Har ikke så veldig lyst til å bytte språk igjen, men må jeg, så må jeg. Hva sier du til at vi venter et par måneder før vi bestemmer tidspunkt? Så kanskje boka rekker å komme på norsk? Høstlistene legges vel fram om en måneds tid, kanskje vi blir klokere da.

      Slett
    6. Skulle tro siste boken var etterlengtet av flere, ja! God ide å kontakte forlaget, har du Twitter? Ellers kan jeg sjekke på fb i ettermiddag. Jeg vil også helst lese den på norsk :)

      Slett
    7. Flott om du sjekker på Facebook! Det blir spennende å høre hva de fra Aschehoug skriver.

      Slett
    8. Jeg mener jeg skrev et sted til deg at boken kommer våren 2015, men ble litt usikker nå så skriver det her i tilfelle :)

      Slett