torsdag 1. mai 2014

Vårlesing, del III

April har vært en skikkelig slapp lesemåned med tanke på skjønnlitteratur, og jeg tror ikke at jeg har nådd mer enn et par lesemål sia sist (noe som sjølsagt betyr at Ragnhild Jølsen er her igjen). Men det er egentlig greit. Det har vært mye nå, som det alltid er rundt eksamen, og jeg trenger å holde et faglig fokus til jeg kommer i mål med det jeg skal. Og det er egentlig ikke så lenge til! Når første uka i juni er omme, er jeg nemlig ferdig med eksamenene for denne gang. Da kan jeg endelig hive meg over sagalitteraturen, som jeg skal bruke i masteroppgava mi, og andre litterære godbiter som jeg har stående i hylla. Men først, en liten rapport for april, samt leseplanen for mai måned.

Ragnhild Jølsen
Må snart fjernes helt herfra, hvilket betyr at jeg må se å få ut fingern. Men det er ikke så greit når lesinga er avhengig av riktig lesehumør og rett lesestemning, til og med av været! Kanskje de korte tekstene til Jølsen ender opp med å bli sommerens nattbordbok, eller kanskje jeg må skvisje henne inn i en eller annen lesesirkel? Uvisst. Men mest sannsynlig blir hun uansett ikke lest i mai heller...

Margaret Atwood
Jeg og Birthe har begge hektiske timeplaner nå, og begge skal ta en eller flere eksamener i løpet av en drøy måned. Den andre boka i Atwoods dystopi-trilogi, Flommens år (2011), som vi skulle lese sammen både i januar og februar og mars og april og mai, er derfor nå blitt et juniprosjekt, og jeg håper virkelig at det går som det skal denne gangen. Ei anna dame på vent er forresten Doris Lessing, men hun må muligens vente lenge, så hun tas vekk fra leseplanen inntil videre.

Sturlason & Henriksen
Ja, Snorre og Vera, altså. Disse to leses fortsatt parallelt, og jeg jobber litt med sagastoffet innimellom alt anna - når jeg har tid og overskudd. Jeg bruker tekstene først og fremst i arbeidet med masteroppgava, derfor kan lesinga virke noe sporadisk og ustrukturert og utrolig langtekkelig, sjøl om den egentlig ikke er det.

Per Olov Enquist
Jeg fikk heldigvis lest ferdig berettelsene (essayene) i Katedralen i München (1972) til denne månedens runde i Ingalills biografilesesirkel, og er godt fornøyd med det. Skjønt, noen tradisjonell biografi er den vel egentlig ikke. Men tematisk sett passa den veldig bra. Og boka var god, som vanlig når det er snakk om Per Olov, omtalen er her og ett lesekryss går til meg.

Cora Sandel
Cora Sandels nydelige roman Alberte og Jakob fra 1926 var månedens bok i lesesirkelen til Line. Boka blei ferdiglest innafor tidsfrista, men omtale kommer nok ikke på plass før om en dag eller to. Halvveis kryss der, altså, som blir til et 1001-kryss når alt er på plass.

Oscar Wilde
I Bjørgs lesesirkel skal det i månedsskiftet april-mai leses europeiske klassikere, og jeg har valgt meg Bildet av Dorian Gray (1890) av det irske vidunderbarnet Oscar Wilde. Jeg er såvidt i gang med lesinga og henger sånn sett etter skjema, men jeg koser meg veldig og ser fram til å komme igjennom romanen for tredje gang. Bildet av Dorian Gray er ei bok av den typen som alltid byr på noe nytt, og jeg er spent på hva slags lesning jeg gjør denne gangen. Romanen gir også 1001-kryss for den som jakter på det. Innlegg skal komme i løpet av første uka i mai.

Åsa Linderborg
Ja, denne svenske dama lurte seg plutselig og helt overraskende inn på leselista mi med den delvis sjølbiografiske og delvis biografiske oppvekstdokumentarromanen Meg eier ingen (2008). Puh, for en sjangerhybrid! Men likevel: så veldig, veldig fin. Og kryss!

Erich Maria Remarque
Maiboka i Lines lesesirkel 1001 bøker er Intet nytt fra vestfronten fra 1929. Boka har jeg allerede lånt på biblioteket, og jeg grugleder meg litt til å gå i gang, for denne har jeg hørt veldig mye forskjellig om. Egentlig liker jeg ikke krigsbøker, men jeg har hatt såpass fine leseropplevelser med Irène Némirovsky at jeg bestemte meg for å gi Remarque en sjanse også.

Karen Blixen
Blixen er ei dame som har vært lenge i bokhyllene mine, og nå som jeg snart må reise en del att og fram i forbindelse med to eksamener, tenker jeg at det er kjekt å ha med ei lita, lett bok i veska, som kan leses på toget og på hotellet. For eksempel Skjebneanekdoter fra 1958, ei samling med fem Blixenhistorier, blant anna den velkjente fortellinga "Babettes gjestebud", som jeg aldri fikk helt tak på da jeg leste den midt i tenåra. Kanskje blir det en ganske annen leseropplevelse denne gangen.

Og mer enn dette tør jeg ikke liste opp. Allerede nå ser det ut til å være en uoverkommelig leseplan! Men jeg koser meg jo veldig med bøkene, hele veien fra planlegging til lesing og skriving, og tror (veit) det er sunt med solide avbrekk fra pensumlesinga. Derfor prøver jeg stort sett å finne bøker som er nokså annerledes fra det jeg holder på med i studiene. Om det funker er en annen sak. Det blir uansett spennende å gjøre opp status første juni, når én eksamen er tilbakelagt og én fortsatt gjenstår. Inntil da: ha en nydelig vårmåned!

2 kommentarer:

  1. Litt overrasket over hvor mye likt vi sliter med denne måneden men slikt er vel naturlig når vi deltar på de samme sirkelene -). Jeg er stuck på 5s i Cora som er meget besynderlig siden jeg til nå har elsket alt Cora - (dvs Krane + bio). Hadde jeg hørt istedet for lest om Alberte hadde jeg sikkert vært ferdig for lenge siden.
    Er også godt i gang med Vestfronten, men vet ikke hvor lurt det er med lyd her.
    Også elsker jeg Dorian Gray, selv om jeg bare har lest den en gang. Teller det?
    Ironisk nok, med tanke på innholdet, var jeg selv ung og studentfersk da jeg leste den, på eget initiativ, utenfor alle pensumlister, i strålende vårsol, midt i eksamenstida. Nostaligia. Melancholia. Og akkurat den settingen Dorian trenger.

    Linderborg passer forresten utmerket til neste biorunde med crossovers.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du sier noe. Men jeg håper du kommer igjennom Sandel, for den er verdt det. Den er annerledes, men veldig fin, sjøl om den med våre øyne er helt uspennende store deler av tida. Å prøve lydversjonen var kanskje ingen dum idé. Jeg ser fram til å lese Remarque, men satser på boka. Tør ikke få noen andres lesning rett i øret når det handler om krig og sånt.

      Herlig med en Wildeentusiast til! Verkene hans svulmer med sitater som nærmest har blitt ordspråk og munnhell - det er imponerende (men litt slitsomt i lengden). Og for en roman! Jeg gleder meg veldig til å lese og skrive om den.

      Neste runde har ufattelig mange muligheter! Linderborg har jeg jo allerede lest. Akkurat nå heller jeg mot Jon Fosses bøker om maleren Lars Hertevig, men jeg er ikke helt sikker. Enquist ligger fortsatt på lur i hylla, i likhet med Bjørneboes Jølsenroman, Mantels Cromwelloppfølger og Stridsberg. Det blir mer av denne kategorien, eller?

      Slett