lørdag 1. mars 2014

Vårlesing

Endelig er det mars! Og med mars kommer våren. Men hittil har jeg ikke sett så mye av den at det gjør noe. Riktignok er det blitt mildere, og det er ikke bare snø som faller ned fra himmelen. Smeltinga har også begynt, men det fryser jo på igjen hver kveld, så en kan spørre seg hvor effektivt det egentlig er. Den jevne temperaturen midt på dagen er to plussgrader, null sol, skyer og tåke. I dag sludda det også, som en ekstra vårbonus. På veiene, særlig gangveiene, er det godt med is, noe som betyr brodder som basisutstyr for alle som ikke vil risikere ryggen, piggdekk og godt med bremser på barnevogna (vi bor på en bakketopp). Jeg kjenner at jeg ser fram til de dagene hvor vi kan legge alle former for tjukke vinterhabitter på loftet - jeg er en smule lei av å se ut som Michelin-mannen hver gang jeg går ut.

Men fra drømmer om "ein betre vår ein gong" (Elias Blix) til leseplanene for årets første vårmåned:

Torborg Nedreaas
En evig traver på disse innlegga, men IKKE NÅ LENGER! Nedreaas blei endelig ferdiglest, og det jeg trengte for å komme i mål, var et spark bak i form av Bjørgs bokhyllelesing. Et godt gjennomtenkt initiativ derfra, og kryss for meg!

Ragnhild Jølsen
...trenger jeg ikke skrive så mye om. Hun er omtrent like trofast som Nedreaas; forlengst introdusert på disse listene og halvlest. Dessuten er hun kommet for å bli ei stund til. Brukshistorier og Efterlatte arbeider er satt på vent til april på grunn av mer fristende leseprosjekter (men tida går fort).

Margaret Atwood
Sammenligna med forrige måneds leseplan, er det få endringer så langt. Atwood dukker jammen opp på lista denne gangen også, sjøl om jeg fikk kryss og greier sist. Grunnen er at Atwood har en såpass stor produksjon at det stadig er noe som må leses (henta ei bok på biblioteket seinest i dag), samt at den boka jeg leste i månedsskiftet januar/februar, er den første i en trilogi. Og nå ser det jammen ut til at jeg skal lese de to resterende bøkene i trilogien i løpet av våren, sammen med Birthe og Frøken Vims. Gleder meg! Først ut er Flommens år, som skal leses i mars. Bli gjerne med, du også!

Doris Lessing
...skulle strengt tatt vente ei stund til. Men så er det slik at månedens bok hos Bjørg skal være ei bok fra Afrika. Det fins, så vidt jeg veit, ikke i mine bokhyller per nå. Jeg kan i alle fall ikke oppdage noen slike bøker, og jeg har gått over alt ulest fire ganger. Derfor ser jeg meg nødt til å skyve litt på rammene for lesesirkelen for å få lest ei bok fra hylla denne måneden også. Jeg velger altså å forstå det slik at ikke bare boka, men også forfatteren, kan komme fra Afrika. Og da er jo Lessing "innafor" (hvis Bjørg aksepterer), sjøl om hun blei født i Persia og har hatt hele sin karrière i Storbritannia... Boka jeg har valgt, heter Bestemødrene. Innlegg skal komme i uke 12.

Snorre Sturlason
Arbeid og fornøyelser samles med lesinga av Heimskringla. Hittil er Ynglinge-saga lest og omtalt i forbindelse med Ingalills biografiske lesesirkel, og nå er det opp til meg å komme framover i historia. Jeg diskuterer med meg sjøl om jeg skal dele ut kryss for hver saga eller bare for hele greia.

Patricia Highsmith
Et slags kryss kommer her. Jeg har ikke lest boka på nytt, men skrevet om bokserien - om lag ti år etter lesing. Highsmith hadde med Den talentfulle Mr. Ripley månedens 1001-bok for februar. Se mer hos Line.

Vera Henriksen
Arbeid i farta her. Det er moro, men det går langsomt. Jeg veit nemlig ikke helt om jeg skal lese Snorre ferdig først, og Vera etterpå, eller om jeg skal kjøre et parallelt løp, med håp om at de kan utfylle hverandre, og ikke forvirre.

Carl Frode Tiller
...sneik seg plutselig inn på leselistene med et skuespill. Kryss er på plass, for boka er lest, og omtale kommer!

John le Carré
Denne månedens 1001-bok er Spionen som kom inn fra kulden av John le Carré, en spionthriller som fikk massiv oppmerksomhet da den kom ut i 1963. Sjøl om jeg ikke er så begeistra for krim, ser jeg faktisk fram til å lese boka, og ser for meg noe hardbarka greier ikke så langt unna Raymond Chandlers Den lange søvnen. Jeg regner også med at boka, Berlinbasert som den er, danner litt av bakteppet for Ian McEwans elleville harselering med sjangeren i Den uskyldige.

Det er med andre ord mye å se fram til denne måneden! Og om tida ikke strekker til, har jeg tenkt til å spe på med Alexander Kiellands samlede verker, siste bind i trilogien til Sigrid Undset, Jon Fosse eller Ian McEwan. Men det spørs - for nå kjenner jeg at det begynner å klø i masteroppgavefingra!

Ha en fin lesemåned!

2 kommentarer:

  1. Imponerande liste! Eg har blitt inspirert til å finne fram igjen Torborg Nedreaas etter å ha lese blogginnlegga dine:) Har ein samling bøker av ho som eg las i ungdommen, så no har "Bak skapet står øksen" havna på nattbordet mitt. Har lese nokre andre bøker frå andre verdskrig i forbindelse med jobb, så då fann eg ut av denne passa godt inn no.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott! Ingenting er bedre enn at innlegga inspirerer! Og "Bak skapet står øksen" passer utrolig godt med tanke på annen krigslitteratur. Nedreaas belyser det mentale og følelsesmessige som foregikk under og etter okkupasjonen som en ikke leser om i historiebøkene. Det er spennende og sårt. God les!

      Slett