fredag 6. juli 2012

Nytt hjem

Etter å ha vært både dager og netter hos mamma for å slippe å både lage og spise middag uten bestikk, for å slippe unna intens og irriterende malingslukt og den generelle følelsen av isolasjon i en leilighet nesten uten ting, uten nett, uten tv og med mobilladeren i en eller annen uspesifisert eske, etter å ha vært langt unna alt som kunne minne om et eget sted å bo, etter å ha levd med pappesker, plastkasser og plastposer som tause naboer i flere uker, har vi nå endelig overtatt enderekkehuset, blitt kvitt blokkleiligheten og kommet oss hjem. Hjem!

Vi har hatt et par dårlige netter i den nye senga, som attpåtil står i ny himmelretning, og lever stort sett ut av de tidligere nevnte eskene, kassene og posene, men for hver dag som går, er det en del ting som finner veien ut derfra og inn i skuffer og skap. Dessuten har vi fått på plass et digert kjøleskap der det tidligere bare var et hull i kjøkkeninnredninga, en helt ny komfyr, og da vaskemaskina slo seg vrang på første vask, blei det jammen en splitter ny slik en også. De veier forresten i gjennomsnitt omtrent 70 kilo, noe jeg ikke var helt klar over da vi skulle bære maskina fra bilen, over plattinga, opp trappa, inn og ned en etasje. Den kom til inngangen, så måtte vi (jeg) vente på forsterkninger i form av en slamp på nesten to meter, ingen svakhet i ryggen og med litt mer kraft i armene.

Og etter et par dager er endelig det meste på stell her også. Alt funker, og nettet er kommet, sammen med tv-signalene, som av en eller annen grunn ignorerer den vanlige NRK-kanalen, men ikke NRK i HD. Mobilladeren blei spadd fram fra en helt annen eske enn jeg trodde, og bokeskene står pent stabla inn mot veggen i stua. Nå skal jeg male det nye arbeidsrommet mitt og kjøpe nye bokhyller, men jeg sliter med å velge både farge til veggene og tresort, dybde og høyde på hyllene.  Jeg tror sommeren kommer til å gå med til å komme i orden; det er mye som skal gjøres, men det er jammen mest kos! Sommerværet er endelig kommet også, og da er det fristende å være mye ute. Derfor ser jeg ikke for meg at det blir ekstremt med lesing i løpet av de to månedene som er igjen før studiestart, sjøl om jeg har veldig lyst. Men jeg skal i det minste forsøke å holde meg på et visst minimum.

Nå må jeg pakke ut et par esker til - jeg er tom for sokker og aner ikke hvor jeg har gjort av vispene. Riktig god sommer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar