søndag 26. februar 2012

Når Stella blir Rosamunde

Til i dag skulle jeg lest og blogga om årets lesesirkelbok nummer to, Cold Comfort Farm av Stella Gibbons. Jeg bestilte boka som fjernlån fra biblioteket allerede i desember, men den var ikke å få tak i. Likevel tok det betjeninga der flere uker å formidle den beskjeden til meg. Men jeg var jo fortsatt ute i god tid, det var bare i midten av januar, og jeg fant en fin pocketutgave av boka i en nettbokhandel, trykte på handlevogna og bestilte den hjem til meg. Men det varte og det rakk. Og jeg sendte en e-post for å høre om bestillinga mi var glemt. Seinere måtte jeg også ringe. I følge kundeservice var alt som det skulle, boka var på lager, jeg skulle få den om noen dager.

Så blir det februar. Jeg bestiller en bokgave til kjæresten fra samme sted. Purrer igjen på Stella Gibbons. Tenker at hvis den kommer nå, i dag, i morra, så rekker jeg det kanskje. Men boka kommer ikke. To uker etter får jeg ei tjukk bokpakke i postkassa. Endelig! Hvis jeg sprengleser, kan jeg muligens få blogga litt på riktig dag. Jeg åpner. Og inni ligger gaven til kjæresten og en helt fremmed bok av en helt fremmed forfatter.

Jeg begynner å lure veldig på hvem som egentlig er ansatt som plukkere på boklagrene. Kan de ikke lese? Eller er det det at de ikke kan norsk? Kan de ikke en gang litt engelsk? Er de dyslektiske? Fargeblinde? Eller har de gikt, sånn at de ikke orker å gå for å hente de bøkene som ligger lengst unna? Senebetennelse i skuldra, så de ikke kan strekke seg? Høydeskrekk, så de ikke tør klatre opp i stigen for å hente bøkene på øverste hylle? Gikk strømmen på lageret akkurat den dagen min bestilling stod på plukklista? Hadde plukkeren solbriller på, så han ikke helt så hva det stod, og tok sjansen på noe som ligna? Eller noe helt annet? Ikke at det egentlig spiller noen rolle...

Uansett må Stella Gibbons og Cold Comfort Farm dessverre gå sin seiersgang i bloggland uten meg, i alle fall for denne gang. Håper dere alle har hatt en flott leseropplevelse! Hos Line i lenka over kan du lese mer om boka og hva alle andre syntes om den. Og dersom noen har utrolig lyst på The Empty House av Rosamunde Pilcher, ta kontakt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar