fredag 10. februar 2012

Februarkaos

Og så er det på'n igjen. Alle mulige løfter om å la være å kjøpe bøker, eller i det minste være litt mer nøysom eller en smule gjennomtenkt, kun kjøpe gaver og pensum og kanskje noe jeg har hatt lyst på kjempelenge, er forsvunnet for lengst. Oppbevarings-steder har gått fra hyller, benker, stoler og bord til pappesker og ledige plasser på golvet. Jeg må skritte rundt og over, snu meg sidelengs, holde pusten og passe ekstra godt på når jeg skal inn på arbeidsrommet; det er som ei hinderløype. Men hva skal jeg gjøre, da, når Bokklubben har et stort januarsalg? Og når Bokkilden har kampanjetilbud? Og når HaugenBok har lagertømmingssalg i samarbeid med ymse forlag? Og når Tanum har lanseringstilbud og ekstrasalg og det som er og en rekke bøker til kun 49 kroner?
Og om ikke lenge er det jammen Mammutsalg også...
Nytt salongbord, ny tv-benk, gardiner og leselamper får bare vente. Vi har stearinlys og fyrstikker i massevis.

Det verste av alt er når jeg slumper til å bestille ei bok som tilfeldigvis er en del av en serie. Det gjorde jeg tidlig i januar, og tenkte jo at det skulle bli med den ene boka. Nå har jeg kjøpt tjue av tjuefem titler i Bokklubbens Barnebibliotek. Og hva tenker jeg mest på? Jo, hvordan og når jeg skal få kjøpt de fem siste titlene, noen av dem er nemlig utsolgt. At det går an! Og sjøl om jeg har brukt masse penger på å skaffe meg bøkene, er jeg kjempefornøyd fordi jeg har kjøpt alle på salg. Logikken er i beste fall skral. Men i alle fall så er jeg klar over det sjøl, da...

Jeg har også, ved nærmest en feil, begynt å kjøpe de flotte bøkene i Bokklubbserien Verdensbiblioteket. Det begynte med at jeg fikk to, og dermed var veien kort til å trykke på handlekurvikonet i ny og ne sjøl også. Nå som det har vært salg, er det noen titler på vei til meg, igjen. Men jeg klarte å beherske meg, det var nemlig titler fra andre serier også, svært fristende og veldig billige, men jeg orker ikke være på seriekjøret hele tida. Det er så skrekkelig slitsomt - må ha dem, bare må ha dem!

Når Mammutsalget er over, da er det full stopp. Total kjøpestopp. Ikke lov å drasse, slepe, bære, snike eller lure flere bøker inn i heimen før vårens fire eksamener er avlagt i løpet av mai. Det er kanskje ikke lov å kjøpe i sommer heller, jeg må jo lese alle disse bøkene en gang. Og hvis jeg hele tida er opptatt av å kjøpe nye, får jeg lest enda mindre. Ikke kjøpe, bare lese. I sommer, altså.
Nå: pensum. Som delvis er kjøpt og delvis er lånt på biblioteket.

2 kommentarer:

  1. Sukk, ja. Jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal droppe Tanum-salget eller ikke (det er jo så latterlig billig!), siden jeg allerede har handlet på Bokklubbens salg og bestilt fra Mammut-katalogen. Både Barnebiblioteket og Verdensbiblioteket er gode investeringer, da, særlig når de kjøpes på salg. Jeg har ca 25 av dem totalt og det er flotte og solide bøker. Men så var det dette med plassen. Og tid til å lese alt. Jeg skulle gjerne innført kjøpestopp, men kjenner meg selv litt for godt. Jeg får krysse fingrene for at du klarer det istedet:-)

    SvarSlett
  2. Nå har det løst seg fint sjøl her. Ute av syne ute av sinn, og vips var Tanumsalget (nesten) glemt. Det blei Mammutsalg isteden, men det er første gang på 10 år at jeg ikke forhåndsbestilte! Håper du har gjort noen gode kupp;) Jeg gleder meg mest til å lese "Ulvetid", men det blir nok lenge til.

    SvarSlett