onsdag 7. desember 2011

Ved veis ende

Etter to store eksamener og en siste eksamen igjen, er jeg temmlig matt i huet og ikke egentlig i et godt lesehumør. I steden vil jeg bevege meg, være ute, gjøre noe aktivt og effektivt og sosialt, ikke stillesittende og langsomt og aleine. Så sjøl om jeg gjerne vil, skjønner jeg at det blir skrint både med lesing og blogging denne jula. Og de få lesemåla jeg satte meg i høst, er det bare å glemme. Dessverre. Jeg vil ikke stresslese de to siste bøkene i trilogien om Kristin Lavransdatter, og jeg har lyst til å kose meg med hver flik av den berømte kaptein Corelli. Leser jeg nå, blir det ukonsentrert og springende og uten noe særlig utbytte. Bøker krever nærvær, og gode bøker krever stort nærvær!

Nå er det to uker igjen til jul, jeg har en eksamen igjen, samt alt som skal ordnes til selve feiringa og ferien. Vi gjør det enkelt i år og drar bort, men det er likevel gaver som skal kjøpes, kjoler som skal prøves, skjorter som skal strykes, kort som skal skrives, golv som skal vaskes, bøker som skal pakkes inn og så videre. Jeg får omtrent to uker med ferie, det vil si fjorten dager totalt uten pensum og lesepress og eksamens- og oppgavestress. Så er det på'n igjen i januar. Sjøl om jeg ikke enda er ferdig med høsten, har jeg allerede begynt å glede meg til de spennende emnene jeg skal ta til våren! Om jeg hadde jobba, hadde nok noen kalt meg arbeidsnarkoman... Fagidiot er også dekkende.

Men nå kan jeg snart lukke alle bøkene som har liggi åpne på skrivebordet sia august. Det er snakk om historie og litteratur, språk og språkforskning, helgener og retorikk. Av alt jeg har vært igjennom i høst har jeg nok satt mest pris på de mange historie-bøkene. Samtlige var mye mer spennende enn jeg forventa, men at de alle holdt samme høye nivå, kan en dessverre ikke si. Jeg skulle også ønske at det var flere norske fagbokforfattere og deres verker som blei brukt, ikke amerikanske. Men det er bare en detalj, særlig nå som jeg snart er ferdig!

Det mest utfordrende i høst har vært grammatikken. Tor Åfarli, som både har skrevet pensumboka og forelest, er en helt fantastisk fagbokforfatter, lingvist, lærer og tilrettelegger. Han har gjort tungt og tørt stoff til noe spennende og interessant, og de snåleste og rareste setningskonstruksjoner har han gjort greie for, del for del, på logisk vis. Jeg er imponert! Og, må jeg legge til, også litt stolt, for at jeg faktisk har klart å lære meg en hel del av det som ved semesterstart virka helt umulig. I min ekstatiske akkurat-ferdig-med-eksamen-følelse, er det stort sett bare glede, men jeg kjenner utmattelsen, som ligger et sted langt bak i huet og kroppen, spre seg langsomt. Nå skal jeg hvile, slappe av, kose meg og ta litt pause før jeg må i gang med siste dyst. Så kan jula bare komme.

1 kommentar:

  1. Vel blåst! Men du må få riktig dato på! Denne her så jeg i dag, og jeg sjekka i forigårs også, så den må være lagt ut 10. eller 11. januar- få riktig dato så blir vi glade alle sammen! Og godt nytt år! Jeg gleder meg til å følge bloggen din videre.
    Trudelutt

    SvarSlett