søndag 14. august 2011

Studiestart, igjen

Det er medio august og det nærmer seg studiestart atter en gang. Jeg skal ta enda ett år, men på grunn av tull og rot og treiging og misforståelser og avtalebrudd og e-poster som ikke blir sendt ut og ansatte som ikke tar telefonen og fandens oldemor, så skal jeg ikke studere det jeg trodde jeg skulle studere (hold dere unna "universiteter" på sørlandet). For å gjøre en lang og, for undervisningsinstansens del, pinlig historie kort: jeg skal studere noe jeg aldri trodde jeg kom til å studere - historie. Ja, også skal jeg fortsette med nordistikken. Men historie blir nytt. Og spennende!

Pensumlistene er lange, og jeg bestiller litt her og litt der, samt at jeg låner omtrent femten titler fra biblioteket. Jeg ser fram til å komme i gang med det hele, å fordype meg i nytt stoff. Bøkene virker flotte! I første omgang er det antikken og middelalderen jeg skal ha mest om. Antikken har jeg lest om mange ganger før, men det blir fint å få en ny og grundig fordypning. Hovedpensumboka Antikkens historie skal visst være grei og lettlest, og er på vei i posten fra Trondheim. Middelalderen blir det særlig spennende å ta fatt på. Der har jeg noen hull, både i hukommelsen og i kunnskapen, som jeg ikke har vondt av å få tetta igjen. I tillegg er middelalderen en periode med mange utfordringer og endringer, mye som vi kan se en direkte konsekvens av i dag. Det synes jeg er fascinerende.

I nordistikken skal jeg knote mye i høst, er jeg redd for, for syntaks og morfologi og sånt er ikke min sterkeste side. Det kan hende jeg rett og slett må pugge regler og paradigmer og trediagrammer, men det er jeg forberedt på. Stoffet er tørt og litt ukjent, så en stor utfordring blir å finne en inngang til det hele, samt knagger å henge kunnskapen på. Jeg regner med at det tar noen uker før jeg er kommet innafor, og får nok litt panikk hvis det tar enda lenger tid, for da nærmer det seg første deleksamen. Så hvis det er noen som har noen gode lesetips, kom med dem!
Og til alle medstudenter: lykke til!

3 kommentarer:

  1. Tips i historie: Lag ei tidslinje, teip den gjerne opp på dodøra så du ser på den hver gang du hviler skankene, den må være laang, mange ark under hverandre, der skriver du inn de viktigste årstall og hendelser, viktige drivkrefter og konflikter får ei egen grein ut på sida, fyll på så lenge du studerer og les ofte!
    Trudelutt

    SvarSlett
  2. Historie høres spennende ut så lenge pensumbøkene er bra, morfologi og syntaks høres derimot ut som en større prøvelse. Jeg grøsser ennå ved tanken på lingvistikkdelen av ex.fac, selv om det er over ti år siden eksamen... Lykke til!

    SvarSlett