lørdag 14. mai 2011

Bloggpris og tilståelser


Ja, sjøl om denne ikke blei gitt direkte til meg (Jeg gir denne videre til: Alle som finner sin egen blogg under "blogger jeg liker", skreiv Line), så synes jeg, som så mange andre, at det er moro å svare på spørsmål av ulik art. Jeg tar det derfor heller som en uvant og spennende (?) utfordring enn som en kompliment. Dersom noen har lyst til å følge på, er det bare å sette i gang. Du veit; klipp og lim! Dette er reglene: 1. Lenk til den som ga deg prisen. 2. Svar på spørsmåla. 3. Gi prisen videre til ti bloggere.
Og her kommer svarene:
Hvorfor begynte du å blogge? Rett og slett fordi jeg hadde lyst. Jeg har vel kanskje et litt sterkt behov for å uttrykke meg om smått og stort, så i begynnelsen var bloggen ei skikkelig røre av mye tilfeldig. Etterhvert fant jeg ut at jeg ville konsentrere meg primært om litteratur, men det er også blitt en del kulturpolitikk og litt film. Jeg har alltid vært veldig glad i å lese, og seinere også glad i å snakke om litteratur, men i perioder hvor jeg ikke har vært tilknytta høgskoler eller universiteter har det vært vanskelig å få til et litterært miljø her jeg bor. Jeg tenkte derfor at et fellesskap på nett kunne spe på behovet ved høve.
Hvilke blogger følger du?Alt for få, egentlig. Jeg prøver å følge med på smått og stort her og der, men opplever at de virkelig gode og interessante bloggene er det vanskelig å finne fram til. Derfor blir jeg veldig glad hver gang jeg finner en blogg jeg liker! Og er også veldig mottakelig for tips...
Favorittmakeupmerke? Jeg tror kanskje samboeren min er mer oppdatert enn meg på dette feltet, han som er oppvokst med ei sterkt sminka storesøster. Jeg har aldri vært særlig glad i sminke, verken i å kjøpe eller i å bruke, og får meg nesten ikke til å ta det på når jeg skal pynte meg en gang. Det er så mye styr og kliss og tanken på hvilke ingredienser som er putta i disse grisedyre små plastbeholderne er kvalmende. Det jeg eier av sminke har jeg stort sett fått. Bortsett fra én gang, for kanskje fire år sida, da jeg var skikkelig i beit og kjøpte en svart mascara til 79 kroner (på kampanjetilbud på H&M, tror jeg), som jeg har brukt sju ganger (den bør kanskje kastes...?). Men hver gang jeg er på ferie har jeg med Niveakremer og sånt, hvis det teller?
Favoritt klesmerke? Er det lov å svare pass? Fakta er at jeg ikke bryr meg noe særlig, og at klesskapet mitt i manges oppfatning sikkert både er utdatert og kjedelig. Hovedkjepphesten min er hva slags kvalitet det er på plaggene, og jeg kjøper aldri klær med høy andel av kunststoffer. Rein ull, rein bomull, silke, lin og blandinger av disse er helt ok, samt at jeg i visse sammenhenger kan akseptere opptil 10% av noe stretchegreier. Mye kommer fra H&M og sånt, men da jeg verken har interesse for eller lommebok til å stadig sjekke innom alle sjappene på senteret, har det blitt til at jeg går i det jeg har.
Ditt må-ha makeup-produkt? Eh, håndkrem, kanskje? Og vann? Det får jo som kjent huden til å se frisk ut... (både vaskevann og drikkevann, altså).
Favorittfarge? Jeg har fryktelig mye blått i klesskapet. Så da er det vel det.
Parfyme? Endelig et spørsmål jeg faktisk kan svare på! Laura fra Laura Biagotti har vært en parfyme jeg har brukt lenge. Pluss at jeg stadig får noe fra Elizabeth Arden, så jeg bytter litt på og er fornøyd med det. Jeg kan faktisk ikke si at jeg er så engasjert på denne fronten heller, og det er kanskje derfor det er blitt med Laura, i år etter år...
Favorittfilm? I det siste har jeg blitt mer og mer apatisk ovenfor filmer, rett og slett fordi det er så forferdelig mye dårlig. Det går lang tid mellom hver gode filmopplevelse for meg. Og når filmen først er ok, er det jo sjelden den er ok på alle områder... Men en av de siste filmene jeg så, Kongens tale, likte jeg ganske godt. Også liker jeg Ringenes Herre-filmene, særlig på grunn av den fine slutten (men det tar laaaang tid å komme dit!). Og de første Harry Potter-filmene synes jeg er kjempesjarmerende. Hver jul ser jeg dessuten The Family Stone i tillegg til Tre nøtter til Askepott, og jeg og mamman min koste oss veldig med Lost in Translation. Jeg likte også Dragetreneren godt da den kom. Jeg har ellers blitt mer og mer opptatt av miniserier, og synes det finnes utrolig mye bra (som for eksempel Little Dorrit og Jane Eyre). Også har jeg, akkurat som Line, noen favorittdrittfilmer...
Hvilket land vil du besøke og hvorfor? Jeg er anglofil. Så jeg vender stadig tilbake til de britiske øyer og er svært godt fornøyd med det. Hvis jeg noen gang skal emigrere, er det dit ferden går. Vi prøvde å endre litt på reisevanene og dro til Berlin for noen år sida, hvilket var helt feil (det lukta rart, de snakka rart og i bydelen vår var det nesten bare gamlinger). Året etter bar ferden ned på Gran Canaria, hvor det lukta enda rarere, blei brølt på en blanding av svensk, norsk, engelsk og spansk, og var enda flere gamlinger. To av dem drukna faktisk. Ellers synes jeg også at Norge er aldeles ypperlig.
Still og besvar det siste spørsmålet selv: Hvor lyst har du til å flytte? Svar: Akkurat nå har jeg ganske lyst til å flytte. Arbeidsrommet mitt minner nemlig ikke lenger om et arbeidsrom, det er mye mer et lagerrom for stort og smått med sine overfylte bokhyller, mange bokstabler, papirbunker, permer og esker. Noen dager er det nesten så det er problematisk å komme fram her inne! Men hvor ellers skal jeg gjøre av bøkene mine...? Jeg veit at jeg trenger både flere hyller og et større arbeidsrom, og det er dessverre umulig å få til i den leiligheten vi bor i nå. Så løsninga, såvidt jeg kan se, er å flytte. Til en annen leilighet med større arbeidsrom og mye mer plass til gamle og nye bøker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar