tirsdag 16. november 2010

Like før eksamen

Eksamenstid. Oppgavene blir presentert hvert øyeblikk, og etterpå er det bare å isolere seg. Jeg er motivert og forberedt og har stabler med faglitteratur liggende klar ved sida av skrivebordet. Men jeg regner med å måtte ta en tur eller to på biblioteket også. Foreløpig har jeg klart å stå i mot den fristelsen det er å begynne på ei ny, skjønnlitterær bok. Jeg tenker at det er fint å være så klar som mulig i hodet, klar for oppgavene og ikke full av stress, oppvask, støvsuging, julegaveinnkjøp og annen litteratur. Det kan forstyrre. Eller det kan gå helt fint. Det veit jeg ikke før oppgavene kommer...

Uansett er dette litt av det jeg har liggende. I tillegg kommer artikkelsamlinger og en haug ulike kompendier, forelesningsnotater, skuespill og romaner:

Norsk litteraturhistorie
Verdenslitteratur
Etterkrigslitteraturen
Mimesis
Norske tekster. Prosa
Norske tekster. Lyrikk
Lyrikkens liv
Narratologi
Å lese drama
Litteraturvitenskapelig leksikon

Nå braker det løs!

3 kommentarer:

  1. Når du har lest alt dette,da må en vel kunne si at du er belest! Og når alt dette har sunket inn og er fordøyd - ja, da er du vel klar for et professorat i litteratur (ut på tur, aldri sur!)?
    Håper det bringer dig vederkvegelse og stemmer sindet til gode, oppbyggelige reflecsioner og at humøret bliver godt. Lenge.
    Med mine beste ønsker for din lesning.
    Trudelutt

    SvarSlett
  2. O ærede Trudelutt,
    sender Dem herved hundre Ludderuller.
    Ærbødigst, H.

    SvarSlett
  3. Vi takker eder for hundre Ludderuller og samler dem i våre hierter, til brug for en daag graaværet liger tungt og trøstesløst over våre hoveder. Da skal vi minnes en Ludderull med glæde og skaale for eder, gode H.
    I all venlig fortrolighæd
    eders Trudelutt

    SvarSlett