mandag 5. juli 2010

Hyllestatistikk

Jeg liker å tro at jeg leser breitt - alle typer romaner fra mange forskjellige forlag. Men gjør jeg egentlig det? Jeg har sjølsagt mine favoritter, både blant forfattere og forlag, men jeg forsøker å utfordre meg sjøl med jevne mellomrom. Er jeg flink nok til det, eller holder jeg meg til "mitt"? Her er en liten statistikk over bokhylla for leste romaner, sånn den ser ut akkurat .

En rask opptelling viser at de store forlagene Aschehoug og Gyldendal har desidert flest titler, med henholdsvis 35 og 30. Et langt hopp lenger ned finner jeg Samlaget (11) og Oktober (10), og som perler på ei snor kommer titlene fra Pax, Tiden og Cappelen, med åtte hver. Bokklubben stiller med fire, Bazar med to, og ei rekke andre forlag med ei bok hver: Arneberg, Bokvennen, Bonnier, Damm, Ex Libris, Schibsted og Vigmostad & Bjørke.

Med andre ord: jeg er nok ikke så allsidig som jeg liker å tro, og går fort for ei bok fra Aschehoug eller Gyldendal framfor ei fra Schibsted eller Damm. Men til mitt eget forsvar og for å forklare: jeg liker Aschehoug veldig godt, og opplever at de lenge har utgitt bøker som har "passa for meg". De kommersielle utgivelsene har jeg en tendens til å holde meg unna uansett, men jo mer kommersielt et forlag satser, jo mindre kjøper jeg. En del av de små forlagene har etterhvert blitt kjøpt opp eller gått konkurs, så der er det ikke flere titler å hente. Men; trøsten er at dette bare er ei hylle. Jeg har mange flere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar