fredag 4. desember 2009

Gaver daler ned i stua i år også

Jeg er godt i gang med årets julegaver, og kan avsløre at det blir en del bøker fra meg, også i år. For de som kjenner meg godt kommer nok ikke det som en stor overraskelse! Under ymse trær fra fjern og nær kan venner og familiemedlemmer forvente seg for eksempel:

Døden ved vann, ei bok jeg ikke ønsker å lese, men som jeg håper at en krimentusiast vil sette pris på, og om ikke annet, bytte. Isprinsessen, heller ikke ei bok jeg sjøl vil ha, eller som jeg ville kjøpt, men som jeg fikk, og som helt ulest og strøken, til og med med byttekort, leveres under treet. Globaliseringens atlas, som gis til familiens skarpe og samfunnsengasjerte hode, som en påminnelse om at det fortsatt er mye å ta tak i der ute. Forøvrig også ei bok jeg sjøl kunne tenke meg. Sammen er vi én og én, ei bok jeg både liker og har, og som jeg håper mottakeren også liker. Blei kjøpt allerede i mars. Hell i krig, som er bok nummer seks i Patrick O'Brians historiske og maritime serie, som jeg og brodern gir til bestefar hver gang vi får tak i det neste bindet, men som vi fortsatt ikke veit om han liker. Døden i Roma, til enda ett litteraturinteressert familiemedlem, ei bok som kanskje er noe å bryne seg på? Ikke veit jeg, for jeg har ikke lest den. Men det blir spennende å få reaksjonene i etterkant av lesinga. Stille stemmer, indre bilder - endelig ei bok jeg verken har eller har lest, men som jeg ønsker å lese, men som denne gangen blir gave. Det er som regel de beste gavene.

I tillegg har jeg også pakka inn en del filmer, noen lydbøker, julepynt, duker, hårstrikker, kopper og klær. Så da gjenstår det bare å komme i mål, levere gavene og endelig - ta ferie.

1 kommentar:

  1. ... og her blir gavene avslørt! Tenk om det tilfeldigvis var noen som leste bloggen din og som hadde et lite håp om gave - og så blir det avslørt liksom, for hele verden, hva gaven kan være. Og så tenker du kanskje he-he, her lurer jeg både den ene og den andre, men ikke vær så sikker på det. For hvem er familiens skarpe og samfunnsbevisste hode? en, to, tre, fire, bare velg, utover den nære kjerne; fem, seks ... ja, vel. Da ser du. Alle veit at de får Globaliseringens atlas. Og så nå, som vi har fått så inderlig nok av klimatoppmøtet i København, som ikke kom fram til annet enn en festtale - som landa kan velge å slutte seg til! Men det var jo det alle sa i november: det blir ingen avtale og om det blir er den mindre verdt enn julepapir med nisser og graut.
    Men det er greit, nisser og graut, skinkesteik og ribbe, gaver og bånd, kirkeklokker og snø. Og fred og ro hjertene. Det er det beste. Fortsatt godt strev!
    Mam

    SvarSlett