mandag 19. januar 2015

Bokhyllelesing 1: Grønn bok

Nå som alle etterslengere og etternølere, treige lesere eller slappe skrivere, meg sjøl i aller høyeste grad inkludert, har fått ei uke ekstra på å komme i mål med årets første runde av leseutfordringa for 2015, er det på tide med en aldri så liten oppsummering. Temaet var altså å lese ei bok med grønt omslag fra egne ulesthyller. Dere som var påmeldt, men som enda ikke har lest ferdig og/eller skrevet om boka dere skulle lese, er tatt ut av oversikta (men dere er fortsatt å finne på samlesida). Når dere får lest og skrevet, er det bare å gi lyd i kommentarfeltet under, så vil jeg legge dere til på lista. Hvis du ikke får lest det du skulle likevel, er det også fint om du sier ifra. Om det er noen som oppdager feil her, med titler, forfattere, lenker eller noe annet, så gi beskjed.

Slik gikk det med de grønne bøkene:
- Silje leste The Diary of a Provincial Lady av E.M. Delafield
- Silje leste Finne ly av Aina Basso (men har ikke skrevet om boka)
- Hedda leste Erec og Enide av Chrétien de Troyes
- Elida leste Luka og livets flamme av Salman Rushdie
- Marianne leste Den verden vi fant av Thrity Umrigar
- Gro leste Under de dype skyggene av løvtunge trær av Kari Fredrikke Brænne
- Signe leste Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian
- Trudelutt leste Søndager i august av Patrick Modiano
- Astrid Terese leste Finne ly av Aina Basso
- Berit leste Pinnsvinets eleganse av Muriel Barbery
- Haruhi leste Fangirl av Rainbow Rowell

Før runden begynte, var vi ni påmeldte. I løpet av leseuka kom det til fire lesere ekstra, og så langt har elleve av tretten deltakere lest boka de meldte seg på med, og ti av tretten har skrevet også. Allerede i løpet av leseuka var de fleste av dere ferdige. Det er kjempebra, og en flott innsats! Jeg mangler likevel noen tilbakemeldinger, fra Birthe, Bjørg og Silje, som også meldte seg på med Mengele Zoo i tillegg til Basso-boka. Hvordan har det gått med dere?

Alt i alt synes jeg at første runde gikk veldig, veldig bra. Det var god deltakelse, og lesingene resulterte i mange fine innlegg om mange utrolig forskjellige grønne bøker. Sjøl har jeg fått lyst til å lese flere bøker etter farge, så om dere andre også er fornøyd med det, kan vi ta det med videre til neste års bokhyllelesing. Oppsummeringsinnlegget valgte jeg å legge ut ei ukes tid etter at leseuka var over, slik at alle skulle få tid til å komme i mål uten å stresse. Hvordan opplevde dere dette, var det frustrerende at ei oversikt mangla, eller var det fint med ekstra tid? Tilbakemeldingene jeg får vil være med på å forme praksis for kommende leserunder, så si gjerne ifra dersom du føler at du brenner inne med noe.

Neste runde i Bokhyllelesing 2015 er i uke 8, fra 16. - 22. februar. Antikken som litterær epoke avgrenser tidsrommet, mens dramatikken gir sjangermessige retningslinjer. En mye snevrere kategori denne gangen altså, men det er lov med unntak dersom du ikke har greske skuespill liggende. Og om du vil melde deg på, gir du bare beskjed under. Mer om Bokhyllelesing 2015 finner du her. Minner også om at god deltakelse belønnes med ei stor bokpakke.

Inntil neste gang: riktig god vinter!

8 kommentarer:

  1. Jeg er med, men - jeg har ikke et gresk skuespill liggende dessverre. Kjøpe bok er ikke aktuelt, siden dette er bokhyllelesing - MEN, jeg har En Midtsommernatts Drøm av Shakespeare stående, så det blir mitt drama for neste runde :-)
    Helt fint med oppsamlingsheat litt i etterkant for min del. Første runde klarte jeg å skrive i tide, andre ganger trenger jeg nok litt tid.
    Kjekt med hyllelesing :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marianne, takk for tilbakemelding. Så fint å ha deg med videre! Har registrert deg på Shakespeare, og det er sjølsagt ok å lese litt utafor rammene. Det viktigste er jo å lese!

      Slett
  2. Jeg synes også at det er flott med oppsummering en ukes tid etter - det må jo selvfølgelig passe for deg da, Hedda. Men for min del foretrekker jeg litt i etterkant enn for tidlig. Jeg er supermotivert til å lese fra hyllene og har laget en progresjonsplan for de mer krevende romanene. Jeg kommer for eksempel ALDRI til å bli ferdig med Krig og fred i løpet av en uke - så da får jeg heller begynne tidligere ;-).
    Jeg har forresten ikke glemt Hustvedt - har hatt influensa. ...
    Vel gjennomført Bokhyllelesing, Hedda!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding, Silje! Jeg synes også det er bedre å ha oppsummering i etterkant, slik at alle har en sjanse til å komme i mål. Stresslesing er noe av det verste jeg veit, det er omtrent like ille som stressdusjing. Flott med progresjonsplan, tror jeg også kunne trenge det. Hvordan har du lagt opp lesinga?

      Ønsker deg riktig god bedring, og ser fram til å lese Hustvedt-innlegget ditt!

      Slett
  3. Hei Hedda,

    jeg synes også at et oppsummeringsinnlegg en ukes tid etter er veldig bra. Da rekker jeg å lese og skrive om boken, for noen ganger går ukene så fort at jeg glemmer at jeg skal lese en bok fra bokhylla.

    Og dette oppsummeringsinnlegget er veldig bra og ryddig også. Dessverre har jeg ingen bok til neste utfordring så den står jeg over. Men jeg liker denne lesesirkelen altså, morsomt med alle de forskjellige bøkene som dukker opp under hver kategori.

    Gro :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gro, takk for hyggelig tilbakemelding. Det ser ut som om flertallet synes dette oppsettet funker greit, så da prøver jeg det neste runde også. Jeg fjerner deg fra antikkrunden - men håper du er med på dikt- eller novellesamling i mars!

      God les så lenge,
      beste hilsen Hedda

      Slett
  4. Ville bare si at jeg følger med fra kulissene, og leser, selv om jeg ikke er så produktiv på bloggfronten. Jeg har lest grønne Kaoshjertet, og det før eller siden kommer det en omtale, vet bare ikke når....

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du henger med på sidelinja! Skal jeg legge deg til på oversikta, sjøl om et innlegg mangler foreløpig? Det er andre som heller ikke har skrevet om boka, og det er helt i orden. Det viktigste er å lese!

      Slett