søndag 28. desember 2014

Bokhyllelesing 2015

Nå som det er seint i desember, er det på høy tid for mange bokelskere å planlegge neste års leseforsetter, lesemål og bokinnkjøp - i den grad det lar seg gjøre (jeg skal ikke en gang gå inn på problemene med det siste). Det er alltid en viss usikkerhetsfaktor i forbindelse med slike ting, for leselysta, lesesmaken og lesetempoet kan variere flerfoldige ganger i løpet av et år, og noen ganger er det kanskje til og med total lesetørke. Det kan som kjent stikke små eller store kjepper i hjula for sjøl den mest røynde bokelsker og ende med å velte ethvert lesemål. Men det betyr slettes ikke at en ikke skal være ambisiøs når en planlegger, snarere tvert i mot. Jo flere gode lesemål, jo bedre! 

Og en god mulighet til å både være ambisiøs, utfordre seg sjøl men samtidig være på den sikre sida, lese ut av bokhyllene og kose seg med gamle og glemte skatter, får en rett og slett i Bokhyllelesinga for 2015. Her er poenget at alle lesesirkeldeltakerne leser ut fra egne ulesthyller etter felles kriterier. Om du har blogg eller ikke, er ikke så farlig, og det er heller ikke så nøye om du publiserer innlegg om bøkene til rett tid (men det er veldig hyggelig om du gjør det). Det viktigste er å delta og å få orden på den eller de hersens hyllene som bare fylles opp og fylles opp... En god idé kan være å begynne bakerst i kronologien (for eksempel etter bøkenes anskaffelsesår), slik at du fort ser effekten systematisk lesing har, men her står du naturligvis helt fritt. 

Det er som kjent Bjørg som er opphavskvinna bak prosjektet og leseutfordringa for 2014, men seint i høst fikk jeg være med på å klekke ut kategorier for 2015. Disse er basert på tilbakemeldinger, forslag og synsinger fra alle deltakere som har ytra seg om saken, og vi mener at resultatet er blitt riktig så bra. Noen kategorier er tatt helt bort til fordel for nye, andre er snevra inn eller åpna opp i håp om at det da vil være enklere å finne ei bok som passer. Mange vil kanskje savne en mulighet til å lese på kryss og tvers av sjangre, og derfor vil jeg bare presisere at der det ikke står noe konkret i avgrensinga kriteriene gir, har du mulighet til å gjøre nettopp det. For å bruke første runde som et eksempel: ei bok med grønt omslag kan være en klassiker, en 1001-bok, en ny, norsk roman, ei barnebok, et skuespill, en ungdomsroman, en sakprosautgivelse, en biografi, ei faktabok og så videre. Du står med andre ord helt fritt! Den største avgrensinga fins kun i dine egne hyller.

Uten mer att og fram vil jeg her presentere kategorier og bolker for Bokhyllelesinga 2015. Hvis du ønsker å melde deg på, kan du gjøre det i kommentarfeltet under eller på sida Bokhyllelesing 2015 som snart vil komme her på bloggen. Dersom du har spørsmål eller innspill, er det naturligvis også bare å ta kontakt. Nytt av året er at solid deltakelse, gjerne dokumentert med løpende blogginnlegg og/eller kommentarer underveis, vil premieres med ei stor bokpakke ved årets slutt. Å lese gammelt lønnes altså med nytt! Og det er vel ikke så verst? Nytt er også at det i år er ni runder, ikke åtte. Dette er fordi vi åpner leseåret med et pang allerede 05. januar - da er det bare å hive seg over nærmeste grønne bok og lese i vei! Med seks ukers intervaller rekker vi dermed ni runder før året er omme. Og vi skal altså igjennom følgende: 

BOKHYLLELESING 2015

FØRSTE RUNDE - Uke 2, 05. januar - 11. januar: 
- Les ei bok med grønt omslag

ANDRE RUNDE - Uke 8, 16. februar - 22. februar: 
- Les et skuespill fra antikken

TREDJE RUNDE - Uke 14, 30. mars - 05. april: 
- Les ei europeisk novelle- eller diktsamling fra 1900-tallet

FJERDE RUNDE - Uke 20, 11. mai - 17. mai: 
- Les ei bok som opprinnelig er skrevet på russisk

FEMTE RUNDE - Uke 26, 22. juni - 28. juni: 
- Les ei bok som handler om barndom

SJETTE RUNDE - Uke 32, 03. august - 09. august: 
- Les ei bok fra 1990-tallet

SJUENDE RUNDE - Uke 38, 14. september - 20. september: 
- Les ei bok av en forfatter som skriver på fransk

ÅTTENDE RUNDE - Uke 44, 26. oktober - 01. november: 
- Les ei bok fra 1800-tallet

NIENDE RUNDE - Uke 50, 07. desember - 13. desember: 
- Les ei bok av en forfatter som har mottatt Nobelprisen i litteratur

Da er det bare å hive seg rundt for å se hvordan dette passer med dine egne ulesthyller. Og når du finner ut av hva du vil lese i de ulike rundene, melder du deg på. Dermed er det hele i gang. God planlegging!

40 kommentarer:

  1. Jeg vil være med og skal prøve å tilpasse det med de andre måla mine! Flotte kategorier :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig, Silje! Veldig glad for at du blir med:) Gi gjerne beskjed når du finner fram til konkrete bøker du vil lese, så skal jeg få laga en oversikt for 2015.

      Slett
    2. Her er oversikten:
      http://siljeblomst.wordpress.com/2014/12/31/hva-skal-jeg-lese-i-2015/

      Godt nytt år, Hedda!

      Slett
    3. Flott, takk for lenke!

      Og riktig godt nytt år til deg også!

      Slett
    4. Jeg fikk lov av Bjørg å lese Odyseen til utfordring nummer to.

      Her er lista:
      Grønt omslag: The Diary of a Provincial Lady av E.M. Delafield
      Skuespill fra antikken: Odysseen av Homer.
      Europeisk dikt – eller novellesamling: The Bloody Chamber av Angela Carter.
      Skrevet på russisk: Forbrytelse og straff av Fjodor Dostojevskji
      Barndom: A tree grows in Brooklyn av Betty Smith
      Bok fra 1990 – tallet: Alias Grace av Margaret Atwood (1001)
      Skrevet på fransk: A novel bookstore av Laurence Cosse.
      1800 – tallet: The Woman in White av Wilkie Collins.
      Nobelprisvinner: Jenny av Sigrid Undset

      Slett
    5. Flott liste! Så klart er det lov å kline til med et godt, gammeldags episk dikt. Håper du kommer igjennom alle titlene!

      Slett
  2. Jeg har noen mål for lesingen, og det er å henge med på 1001-lesesirkelen, samlesing med deg og Ina, og hvis det blir tid forsøke å være med i bokhyllelesingen. Det siste synes jeg det er supert at du tar på deg å organisere, for hyllene mine er fulle av bøker som ikke blir lest! Godt at kategoriene er fleksible :) Jeg kommer tilbake til mine valg en av de nærmeste dagene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, og så koselig at du er med! Blir moro å se hva du planlegger å lese.

      Slett
    2. Da har jeg ransaket hyllene mine og funnet frem til en liste: http://birtviko.blogspot.no/2014/12/bokhyllelesing-2015.html - håper jeg klarer å henge med, men den første boken må jeg nok bytte ut ser jeg :D

      Slett
    3. Jeg byttet ut den boken ettersom det var en som jeg har bestilt, men ikke fått ennå fordi den ikke var på lager. Nå er listen komplett, blir spennende å se hva jeg rekker av disse :)

      Slett
    4. Håper og tror du henger med hele veien! Jeg skal ta en tur innom sida di når jeg skal lage oversikta. Gleder meg til å se hva du har funnet fram!

      Godt nytt år til deg og dine!

      Slett
    5. Godt nytt år, Hedda :))

      Slett
  3. Hei, dette er noe for meg! Suspekte grønne omslag har jeg flere av, og kanskje til og med en ulest tittel, som fortjener oppmerksomhet. Men det var gruelig raskt start. Ferdiglest til 11. januar! Jeg har ingen blogg sjøl, men kan kanskje dele leseropplevelsen her?
    Trudelutt

    SvarSlett
    Svar
    1. Så moro at du vil være med! Det er bare å hive seg på, og om boka ikke blir ferdiglest før litt lenger uti januar, er det helt greit også. Du kan skrive så mye du vil om det du leser i kommentarfeltet, men om du vil slippe til som gjesteblogger med eget innlegg er sjølsagt det også helt ok!

      Slett
  4. Eg er med! Har ei bunke bøker liggande som klør etter å bli lest :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott, Elida! Veldig hyggelig:) Kom gjerne tilbake til meg når du har funnet ut hvilke titler du vil lese. Egen side til Bokhyllelesing 2015 skal snart være på plass.

      Slett
    2. Her er lista:

      Grønt omslag: Salman Rushdie - Luka og livets flamme
      Novellesamling: Agatha Christie - Den mystiske plumpudding
      Barndom: L.M. Montgomery - Anne of Green Gables
      1990-talet: A.S. Byatt - Possession
      Fransk: Muriel Barbery - The Elegance of the Hedgehog
      1800-talet: Nathaniel Hawthorne - The Scarlet Letter
      Nobelprisvinner: Thomas Mann - Lotte i Weimar

      Ikkje ver redd for å si fra om bøkene ikkje passer :-)

      Slett
    3. Dette ser ut som ei flott liste, Elida. I mine øyne passer alt! Som Bjørg sier, kriteriene skal mest være en inspirasjon. Hva du ender opp med, er det jo du (og ulesthyllene) som bestemmer.

      Slett
  5. Jeg vil også være med, men tror jeg skal slite med å finne bøker i alle kategoriene. Grønt omslag skal jeg ihvertfall klare og det passet fint at boken vi skal lese i en lesesirkel jeg er med i er grønn! Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug. Så da slår jeg tar jeg likegodt en til, Finne ly av Aina Basso.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig at du vil være med, Silje! Jeg har også lyst til å lese Basso, så jeg er spent på hva du synes om henne. Skal jeg melde deg på med begge bøkene?

      Slett
    2. Ja, det kan du godt, så skal jeg komme med resten av bøkene etterhvert. Er forresten datoene som er oppgitt bloggedato da man skal være ferdig med bøkene? Spørs om jeg rekker begge innen fristen i så fall, men Basso skal jeg ihvertfall klare. Om ikke det er viktig at bøkene er ferdigleste kan du melde meg på med begge.

      Slett
    3. Da gjør jeg det. Datoene som er oppgitt, angir tidsrommet for publisering av innlegg om bøkene. Men om du er litt før eller litt etter disse ukene, er ikke så nøye. Så ikke stress med noe, det viktigste er at du leser og koser deg:)

      Slett
  6. Da slenger jeg meg også på Bokhyllelesing! (Gudene skal vite at det trengs å ryddes litt i uleste-bøker rekkene...). Grønt omslag var det mange å velge i. Jeg går for Den verden vi fant av Thrity Umrigar. Da slår jeg flere fluer i samme smekk, og det er jo kjekt en hustrig januarkveld (hu hei det blæs på vestlandet)! Håper du lager et blogginnlegg som minner oss om bloggdato når det nærmer seg :-) Gleder meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marianne, så hyggelig at du vil være med! Aldri hørt om boka du nevner, så det blir spennende. Om det er flere som ønsker påminnelsesinnlegg for hver runde, skal jeg gjerne lage det:)

      Godt nytt år til deg!

      Slett
  7. Eg skal klare å henge med i år. Eg har skrive eit innlegg om mine bøker, sjølv om eg er litt usikker på om nokre av titlane blir bytta ut i løpet av året, ser planen min foreløpig slik ut:
    Grønt omslag: Inn i elden av Aina Basso
    Antikken: Kong Oidipus
    Europeisk dikt- eller novellesamling: The Collected Poems av Sylvia Plath
    Russisk: Her er eg litt i tvil, men trur eg kjem til å lande på Dr. Zhivago
    Bok om barndom: Coetzee sin Barndom ungdom
    Bok frå 1990-talet: S-trilogien til Stig Sæterbakken
    Fransk: Foreløpig har eg plukka fram Saman er vi mindre aleine av Anne Gavalda, men eg er litt i tvil her, for eg har mange alternativ i denne kategorien.
    Frå 1800-talet: Rødt og svart av Stendhal
    Nobelprisvinnar: Den gyldne notatbok av Doris Lessing

    Eg er framleis veldig takknemleg for at du drar lasset og held liv i denne utfordring. Eg er veldig glad for det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du er med, Bjørg! Og takk for gode ord. Jeg ønsker deg lykke til med ei kjempefin leseliste, og håper 2015 blir et godt år for deg og dine.

      Slett
  8. Hei Hedda, godt nytt år forresten!

    jeg er med i uke 2. Da skal jeg lese "Under de dype skyggene av løvtunge trær" av Kari F. Brænne. Den har et grønt omslag :)

    Blir kanskje med på flere, men det skal jeg si i fra om senere.

    Gro :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt år, Gro! Håper du har hatt en hyggelig julefeiring. Så koselig at du er med i år også! Jeg legger deg til, så får du bare gi beskjed fortløpende om hva du eventuelt leser.

      Slett
  9. Runde 1: Godnatt Mister Tom (Michelle Magorian)
    Runde 2: Illiaden
    Runde 3: Dark Avenues (Ivan Bunin)
    Runde 4: Far Goriot (Honoré de Balzac)
    Runde 5: To Kill a Mockingbird (Harper Lee)
    Runde 6:
    Runde 7: Saman er ein mindre aleine (Anna Gavalda)
    Runde 8:
    Runde 9: En dag i Ivan Denisovitsj’ liv (Aleksandr Solzjenitsyn)

    Usikker på kva eg har til runde 6 og 8.

    SvarSlett
  10. (og eg bloggar om tekstane på brautmedbok.wordpress.com)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Signe, velkommen i gjengen og så hyggelig at du vil være med! Jeg har lagt deg til på sida Bokhyllelesing 2015. Si ifra hvis noe ser feil ut. Ingen hast med runde 6 og 8, bare gi beskjed når du har bestemt deg. Lenker til alle deltakerne kommer i oppsummeringsinnlegget. Lykke til!

      Slett
  11. Jeg vil også gjerne være med, men må ta meg en runde i hyllene for å finne ut hva jeg skal lese :-) Kommer tilbake med liste.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt tydelig at det ikke er så lenge siden jeg hadde en storopprydning i hyllene mine. Nå var det flere gamle bøker jeg trodde jeg hadde som ikke var der lenger. Men det er vel faren ved å flytte for mye, tenker jeg :-)

      Bøkene jeg har funnet er:
      Grønt omslag: Finne ly av Aina Basso
      Antikken: Her er jeg litt rådvill - kommer tilbake med hva jeg skal lese
      Europeisk dikt- eller novellesamling: 21 noveller av Doris Lessing
      Russisk: Her er jeg også litt rådvill
      Bok om barndom: Den stumme gutten av Parinoush Saniee
      Bok frå 1990-talet: Dobbeltgjengeren av Dean Koontz
      Fransk: Jeg tenker å prøve meg på Den røde sfinks av Alexandre Dumas, men er litt usikker
      Frå 1800-talet: The Pickwick Papers av Charles Dickens
      Nobelprisvinnar: Om Amor og andre demoner av Gabriel Garcia Marquez

      Jeg håper bøkene jeg har valgt passer inn i kategoriene. Jeg håper også jeg skal kunne fylle inn de to siste bøkene :-)

      Slett
    2. Så koselig at du også er med! Jeg legger deg til på lista med en gang. Så vidt jeg kan se passer alt - og du har en spennende variasjon, synes jeg. Blir interessant å følge med på. Gi gjerne beskjed når du kommer fram til hva du vil lese i runde 2 og runde 4.

      Slett
    3. Da blir det Orestien av Aiskylos som skuespill fra antikken og Kosakkene av Leo Tolstoj som bok først skrevet på russisk :-)

      Slett
    4. Flotte valg! Jeg har lagt deg til på sida, så bare si ifra om det eventuelt blir endringer.

      Slett
    5. Hei Hedda. Jeg har vært på gjenbruksbutikken i dag og fått med meg hjem noen flotte bøker. To av dem vil jeg gjerne bytte med det jeg har satt opp. Da blir det slik:
      Russisk: Anton Tsjekov - Hyrdefløyten og
      Fransk: Triumfbuen - Eric Maria Remarque

      Slett
    6. Den er grei, jeg skal oppdatere! Det er helt i orden for meg om du vil lese Remarque i franskrunden, men han er egentlig tysk:)

      Slett
  12. Eg melder meg på i runde 1 med boka eg lyttar til no; Pinnsvinets eleganse. Omslaget har nemleg ein litt grå-grøn farge. Runde 2 er uaktuell for meg, men seinare skal eg nok finna bøker som kan passa inn i dei enkelte kategoriane. Dette skal eg komma tilbake til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er grei, Berit! Bare gi beskjed fortløpende, så legger jeg deg til på lista. God les!

      Slett