lørdag 31. mai 2014

Fagbokoppdatering

Det har rett og slett vært kleint på fagboksida nå i mai. Årsaken er naturligvis lesing til eksamener i to fag - og begge fag baserer seg stort sett på kompendier med utdrag fra ulike fagbøker, artikler fra tidsskrifter og aviser, undersøkelser og analyser samt uferdige forskningsarbeider fra foreleserne. Dermed blir det lite bøker, men likevel godt med det som her på bloggen blir "udokumentert" lesestoff (å legge inn hver eneste artikkel, tekst eller rapport - ofte kollegiale samarbeid mellom tre-fire personer - ville tatt timevis). Og fordi omfanget på dette lesestoffet har vært såpass stort, har lesinga på si blitt tilsvarende liten. Det avspeiles ikke bare i lest faglitteratur og annen relevant pensumlitteratur, men også i lest skjønnlitteratur.

I mai har jeg vært igjennom følgende:
- Barn og barndom i middelalderen av Merete Røskaft

Og det var det, kun ett punkt på lista! Trøsten er at det per i dag er fem dager igjen til siste eksamen, og fra og med 9. juni er det full rulle med masteroppgavearbeidet igjen - hvilket naturligvis inkluderer lesing av ymse fagstoff, og mye anna også. Jeg gleder meg veldig! Inntil videre må jeg repetere alt fra varegjøring til festivalisering, opplevelsesøkonomi og heritageproblematikk, og gjerne hekte kulturteorier på det meste også. Vi får se hva jeg kokkelerer i hop.

Og akkurat nå leser jeg faktisk ikke noe anna enn pensum og Ian McEwan, men jeg ser fram til å komme i gang igjen med:
- Norrøn kulturhistorie av Olav Bø og Olav Høyland
- Soga um Jomsvikingane
- Norrøne fornaldersoger, omsett av Kåre Flokenes
- Norm og praksis i middelaldersamfunnet av Else Mundal og Ingvild Øye (red.)
- Atlantisk dåd og drøm av Asbjørn Aarnes (red.)
- Soga um Finnboge den ramme

Og mye, mye mer er der dette kommer fra. Jeg håper med andre ord på en flott lesemåned denne gangen også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar