torsdag 19. september 2013

Favorittforfattere: Q

Så er jeg kommet til bokstaven Q i denne gjennomgangen. Og dette innlegget blir kort, for på Q fins det jo nesten ingenting! Jeg tenker og tenker, og det nærmeste jeg kommer er q-en i Enquist. Men det blir vel å dra det litt for langt. Det er med andre ord forfattertørke på Q her hos meg. Q er og blir lite brukt i Skandinavia, i alle fall som første bokstav i et fornavn. Og det er ganske dårlig med etternavn også, når jeg tenker meg om. Men ei mer grundig ransaking av bokhyllene rundt meg førte faktisk fram: jeg hadde helt glemt den lille essaysamlinga til Per Qvale (f. 1946). Men fordi den fortsatt er ulest, er jeg like langt.

Altså, det fins forfattere på Q. Noen kjappe søk på nettet førte til følgende resultater: Nobelprisvinner i litteratur i 1959 heter Salvatore Quasimodo (1901-1968). Og en brite ved navn Arthur Quiller-Couch (1863-1944) skreiv under pseudonymet Q i en årrekke. Dessuten kan jeg legge til en durabelig gjeng kinesere som også har Q i navnet sitt. Det har forsåvidt Venstrepolitiker Abid Q. Raja (f. 1975) også, som har gitt ut noen bøker opp gjennom åra. Og det er en annen Qvale i tillegg til Per, nemlig Annine Qvale (f. 1963). Og illustratør og barnebokforfatter Quentin Saxby Blake (f. 1932) har i alle fall en helt uforglemmelig strek. Han er nesten en like vesentlig del av Roald Dahls (1916-1990) barnebokunivers som bestemora er i Georgs magiske medisin fra 1981.

Men jeg har ikke lest noe av disse ovennevnte forfatterne (med unntak av den svenske mesteren Per Olov Enquist og norsk-britiske Roald Dahl). Derfor kan jeg heller ikke kåre min favorittforfatter på bokstaven Q. Hva med deg? Er det like umulig, eller har du faktisk en favoritt?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar